Un credit la bancă este o responsabilitate mare, care se întinde pe o perioadă lungă de timp. Astfel, acesta ajunge să fie, uneori, o corvoadă greu de dus până la final. Există cazuri în situațiile neprevăzute pot duce la imposibilitatea de achitare a ratelor. Iată ce poți face în acest caz.
Atunci când iei un credit de la bancă, o faci cu intenția și certitudinea că vei putea plăti rata corespunzătoare în fiecare lună. O responsabilitate foarte mare ce se poate transforma într-o clipită într-o mare corvoadă.
Pe durata împrumutului, pot apărea unele obstacole, cum ar fi o concediere, o boală sau o cheltuială neașteptată, care îți pot afecta echilibrul financiar și te pot pune în imposibilitatea de a nu mai putea respecta angajamentul lunar de achitare a ratelor. Prin urmare, te vei alege cu rate și dobânzi mai mari, dar și cu un grad de îndatorare la bancă mai ridicat.
Ei bine, în cazul în care te confrunți cu dificultăți în rambursarea ratelor, specialiștii din domeniu îți recomandă să contactezi banca rapid, pentru a putea găsi împreună soluția favorabilă pentru tine, precum: amânarea ratelor sau restructurarea creditului, prin care pot fi evitate penalitățile sau consecințele juridice.
”Primul lucru și cel mai important, când ești într-o situație, ori evidentă (m-a anunțat angajatorul că intrăm în șomaj tehnic), ori astfel de situație (văd că îmi tot crește rata), este să mergi și să contactezi banca de la care ai creditul. De aceea se spune că ei sunt specialiști. Și, stând de vorbă cu tine, să te ajute cu soluția cea mai potrivită”, spune Anca Nuțiu, director executiv retail la BRD.
Astfel, în funcție de situația fiecăruia, banca poate propune: o amânare la plată, trecere de la ROBOR la IRCC, sau schimbarea structurii de dobândă (să optezi pentru dobândă fixă). Atât timp cât există în oferta băncii un astfel de produs ce te poate avantaja, optează pentru el.
Citește și: Se schimbă banii, bancnotele care nu vor mai fi valabile. Băncile au făcut anunţul
Nu doar tu, ci și banca este direct interesată să fie găsită o soluție, pentru a continua relația contractuală în cele mai bune condiții.
”Nicio bancă nu își dorește să aibă clienți rău platnici, nu-și dorește să aibă credite neperformante și nu își dorește să execute garanții”, mai spune Anca Nuţiu.
În cazul în care soluția primită nu este una convenabilă sau poate că banca nu a răspuns în cele 30 de zile la solicitare, mai există o soluție: CSALB – Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar, o instituție care face pace între consumator și bancă.
Românii pot beneficia gratuit de serviciile acestei instituții, în baza unei cereri de intrare în negociere cu banca. În continuare, un ”intermediar”, numit conciliator profesionist și independent, din partea CSALB, va veni cu soluții la problema ta, până când una va fi acceptată de ambele părți. Mai multe detalii, aici.
Citește și: Curs valutar BNR pentru 15 septembrie 2023. O nouă pierdere azi pentru euro