La nivel european există directive de reducere a nivelului de poluare, mai ales când vine vorba de autoturisme. Tanczos Barna, ministrul mediului, anunță demararea unor discuții privind introducerea unei noi taxe auto. Noua taxă, mai spune ministrul, are menirea de a ajuta la scăderea nivelului de poluare, la nivel național.
Au existat tentative și în vechile guvernări de a aduce la zi, conform directivelor europene, o formă a taxei auto. În acest sens, noul ministru instalat, Tanczos Barna, într-un dialog cu presa, anunță că se discută un proiect de reglementare a acestei situații, sub forma unei noi taxe auto, menite să ajute la scăderea nivelului de poluare.
”Dacă astăzi eu v-aş spune că introduc o anumită taxă, aş face o greșeală. Greşeala pe care au făcut-o ceilalţi miniştri, care au introdus o taxă. S-a pierdut la Curtea Europeană de Justiţie şi s-au dat banii înapoi.
Dacă va exista o taxă pe mediu, naţională sau locală, trebuie să fie sigură din punct de vedere juridic şi să aibă efecte suficiente”, a spus Tanczos Barna.
Noul proiect ar trebui, conform declarațiilor ministrului Tanczos Barna, să fie făcut în parteneriat direct cu reprezentanții Comisiei Europene, pentru a evita greșelile trecutului. Același oficial a mai declarat că se dorește verificarea implementării unei astfel de taxe la nivel european. Prin acest demers se dorește implementarea acestor norme de poluare, a celor testate și aplicate cu succes în celelalte state.
”Dacă va exista o nouă taxă, va fi implementată în felul următor: va fi discutată cu Comisia Europeană şi vom strânge toate know-how-urile (informaţiile) şi toate exemplele pozitive din Uniunea Europeană, astfel încât să nu mai ajungem în situaţia de a avea o taxă ilegală”, a mai declarat Tanczos Barna.
Impozitarea bazată pe CO2 a autoturismelor este acum bine stabilită în întreaga Uniune Europeană. Sunt deja 24 de state membre UE care percep în prezent taxe auto parțial sau total. Taxele sunt pe baza emisiilor de CO2 și a consumului de combustibil al unui vehicul.
”În Europa există trei ţări care nu au nicio intervenţie pe această problemă, restul de 24 au fel de fel de sisteme în implementare.
România trebuie să decidă dacă vrea să facă parte din grupul ţărilor care nu au nicio taxă, sau din grupul de 24 unde se încearcă prin diverse să taxeze poluarea”, a adăugat Tanczos Barna.
În același timp, există trei țări care nu aplică impozite pe bază de CO2 , și anume Estonia, Lituania și Polonia. Mai multe țări încă taxează mașinile pe puterea, prețul, greutatea, capacitatea cilindrică sau o combinație a acestor factori.