Anunțul momentului pentru români privind cărțile de identitate și cardurile de sănătate. Din păcate, conaționalii nu pot să își folosească informațiile personale așa cum au promis autoritățile. Sistemul nu mai funcționează așa cum a fost stabilit. Ce trebuie să știe toată lumea.
Au trecut doi ani de zile de când autoritățile au promis că vor implementa programul prin care cărțile de identitate clasice vor urma să fie înlocuite cu cele digitale. În august 2021, au fost făcuți primii pași în acest sens, însă în cele din urmă s-a constatat că sistemul nu funcționează.
Cartea de identitate electronică, ce putea fi folosită și pe post de card de sănătate, este de dimensiunea unui card bancar sau a unui permis de conducere. Documentul trebuie să prezinte și un cip de identificare, motiv pentru care s-ar putea să fie ușor mai gros decât un card bancar simplu.
Placheta cărții electronice de identitate este realizată la Imprimeria Statului, în timp ce personalizarea acestuia ar fi trebuit să aibă loc la Serviciul Național de Pașapoarte. Actualizarea datelor de pe buletin ar fi trebuit să se realizeze la Direcția de evidența persoanelor.
Cartea electronică de identitate conţine date în format tipărit şi în format inscripţionat prin tehnici speciale, date în format electronic, precum şi elemente de particularizare şi de siguranţă. Datele cu caracter personal care se înscriu pe cartea electronică de identitate sunt următoarele:
Așadar, buletinul digital nu a fost introdus decât în Cluj, un artificiu la care autoritățile au apelat pentru a nu da prost la Bruxelles, potrivit unor voci. Deși programul urma să fie extins în mai multe orașe mari din țară, acest lucru nu s-a mai întâmplat.
Doar că aceasta nu este singura problemă. Autoritățile au mai făcut o greșeală. Potrivit promisiunilor, cartea de identitate digitală ar fi trebuit să țină loc și de card de sănătate, doar că serviciul nu funcționează. Asigurații nu pot să beneficieze de serviciile oferite de Casa de Asigurări de Sănătate.
A pățit-o chiar un student din Cluj, care nu și-a putut folosi buletinul pentru a-și face analize medicale gratuite. Angajații laboratorului la care a apelat nu au putut accesa informațiile de pe cardul de sănătate.
Reprezentanta Casei de Asigurări de Sănătate Cluj, Gina Grozav, a susținut că așa ceva nu este posibil și că informațiile privind starea de sănătate de pe buletinul digital vor putea fi folosite în momentul în care Casa Națională va anunța acest lucru. Până atunci, tot cardurile clasice de sănătate sunt soluția.
„Sunt nefuncționale până când Casa Națională va anunța că pot fi folosite, dar până acum nu a comunicat nimic în acest sens și nu știm când se va întâmpla acest lucru”, a transms Gina Grozav, potrivit PressHub.
Cartea de identitate electronică a fost introdusă la nivelul statelor Uniunii Europene în baza Regulamentului UE 2019/1157 al Parlamentului European și al Consiliului din 20 iunie 2019. Noile documente electronice vor fi implementate până la 3 august 2031.