România deține locul fruntaș în Uniunea Europeană când vine vorba de numărul bicicliștilor care au decedat în accidente rutiere raportat la totalul populației, spun datele Eurostat, cu 96 de persoane la un milion de locuitori. Media europeană este de 50 de decese la un milion de cetățeni. Ai ”șanse” mari să mori într-un accident rutier dacă ești biciclist sau pieton.
Datele Eurostat arată că în țara noastră s-au înregistrat 10 decese la un milion de locuitori în 2017. La polul opus s-a situat Ciprul și Luxemburg, cu niciun deces. La nivelul blocului comunitar, media este de 3,9 decese la un milion de locuitori. Datele Eurostat mai arată că rata de decese în rândul pietonilor în cazul accidentelor rutiere este cea mai mare în România, cu 37 de decese la un milion de locuitori, și cea mai scăzută în Danemarca, trei decese la un milion de locuitori.
În țara noastră, în 2017 au fost înregistrate 1.951 de decese raportate în accidente rutiere, dintre care 812 au fost decese înregistrate în rândul pasagerilor autoturismelor, 733 au fost în rândul pietonilor și 191 au fost decese înregistrate în rândul bicicliștilor.
De vină pentru locul ocupat în raportul Comisiei Europene este infrastructura. România are cele mai nesigure drumuri din Uniunea Europeană. În țara noastră, mor zilnic pe șosele cinci oameni. Numărul de decese este în România de patru ori mai mare decât în Suedia, cu 22 de decese la un milion de locuitori, apoi în Irlanda și Bulgaria. Comisia Europeană a estimat că la fiecare persoană decedată, alte cinci persoane suferă vătămări corporale grave, rămânând cu sechele pentru tot restul vieții.
Și costurile sunt uriașe, aproape 280 de miliarde de euro, adică 2% din PIB-ul Uniunii Europene. Trendul în UE a fost de scădere a numărului de accidente anul trecut. Nu s-a întâmplat, însă, și în România. Țara noastră nici măcar nu se apropie de media Uniunii, cu 51 de decese la un milion de locuitori în anul 2019.
Pe hârtie, autoritățile au strategii care ar îmbunătăți condițiile de drum și ar educa pe toți participanții la trafic, de la șoferi și bicicliști până la pietoni. Nimic nu se concretizează. Poliția poate, legal, să amendeze administratorii drumurilor când constată probleme precum apariția gropilor sau lipsa marcajelor, dar îi amendează doar pe șoferi.