Odată cu relaxarea măsurilor impuse de Guvern, România a bătut recordul infectărilor cu noul coronavirus, numai în luna iunie, vorbim aici de nu mai puțin de 500 de cazuri de noi infectări.
Conform ultimelor date statistice date publicității de Grupul de Comunicare Strategică, la nivel național, România are în acest moment 30.175 de persoane infectate cu COVID-19, 1.817 de persoane decedate în urma infectării cu noul coronavirus și un număr total de 22.284 persoane vindecate. Cu toate astea numărul alarmant de noi infectări și nerespectarea regulilor de distanțare socială și de protecție ar putea duce România în zona roșie a infectărilor. Există deja un Top 5 al țărilor cu un număr consistent de noi infecții, iar în acest top, din păcate România ocupă un loc cinci, loc ce ar putea impune la nivel european interdicții de călătorie pentru turiștii români. Există deja cazuri confirmate de noi infectări a unor turiști români, cel puțin pe teritoriul Greciei.
Zilele trecute liderul deputaților PNL, Daniel Fenechiu, declara că acest nou val de infecții ar putea determina Guvernul Orban să revină la starea de urgență, dar în alte condiții și sub alte auspicii, legale, deoarece, în urma deciziei CCR, prin care s-a decis că internarea obligatorie în baza ordinelor de ministru în cazul bolilor transmisibile, prevăzută de legea sănătăţii, este neconstituţională, iar reglementăreile date prin OUG nu mai erau valabile. Decizia a fost luată prin prevederea art. 25 alin. (2) din Legea nr. 95/2006: „Măsurile privind prevenirea şi gestionarea situaţiilor de urgenţă generate de epidemii, precum şi bolile transmisibile pentru care declararea, tratamentul sau internarea sunt obligatorii se stabilesc prin ordin al ministrului sănătăţii.”, astfel că Ludovic Orban și guvernul pe care îl conduce va trebui să vină cu un proiect de lege, anunțat deja de Nelu Tătaru, prin care carantinarea și izolarea la domiciliu să fie legale.
”Nu exclud posibilitatea că dacă lucrurile scapă de sub control, să avem o nouă stare de urgenţă. În situaţia în care se constată că recrudescența a devenit extrem de periculoasă şi că riscul de contaminare s-a dublat, triplat, în momentul acela cu siguranţă, Guvernul va lua măsuri”, declara zilele trecute liderul deputaților PNL, Daniel Fenechiu.
În data de 6 iulie, Ministrul Sănătății, Nelu Tătaru, anunța că pe ordine de zi a şedinţei de Guvern de luni, a fost depus proiectul de lege care prevede punerea în concordanţă a protocoalelor privind izolarea, carantinarea şi internarea cu cerinţele specificate de CCR. În acest moment, există informații pe surse conform cărora proiectul de stare de urgență ar fi deja pe masa Guvernului. Acesta se referă în primul rând la un cadru legal care îi va obliga pe cei bolnavi să nu părăsească spitalul, dar și pe cei care vin din zone cu grad ridicat de risc să stea în carantină sau, după caz, în izolare. Aceste noi măsuri ar intra în vigoare ca efect al deciziei CCR și a faptului că medicii din linia întâi, în lupta împotriva noului coronavirus, nu mai pot face față noii situații, efectul imediat fiind acela al imposibilității reținerii pacienților infectați cu COVID-19 în carantina impusă în spitalele suport. De altfel Secretarul de Stat, Raed Arafat a tras acest semnal de alarmă imediat după publicarea deciziei CCR în Monitorul Oficial și după ce, în ultima perioadă cazurile de pacienți infectați externați din spitale a crescut în mod vertiginos.
Astăzi, într-o declarație de presă, Ministrul Sănătății, Nelu Tătaru anunța că, pentru moment, nu este cazul revenirii la Starea de Urgență, dar se urmărește evoluția noilor cazuri de infectări, și dacă va fi necesar, proiectul menționat anterior va fi pus în aplicare, dar numai după ce va fi aprobat și semnat de președintele Klaus Iohannis.
”La propunerea INSP, Ministerul Sănătății către CNSU, propunere către Președintele României, dar înt-un context care în acest moment nu face. Gestionăm o criză a pandemiei, vreau să avem o legislație care să ne permită să ne desfășurăm< activitatea, să revenim la acele cazuri de 100 și ceva de infectări pe zi.
Facem o analiză, facem o propunere spre starea de urgență. Creșterea numărului de cazuri e de la o zi la alta și atunci se poate declara o stare suplimentară decât cea de alertă, dar evaluarea ne va da și răspunsul. Mesajul meu este și va fi respectarea regulilor – respectarea distanțării fizice, respectarea principiilor de igienă, respectarea indicației medicului și, chiar dacă nu avem o formă legislativă în acest moment, internarea în spital, tratarea în spital. Trebuie să respectăm aceleași reguli pe care le-am respectat și până acum”, a declarat Nelu Tătaru.
Potrivit portalului Worldometers, România ocupă primul loc la numărul de noi infectări cu COVID-19, ceea ce a pus în gardă țările învecinate și nu numai, și, așa cum menționam anterior, există riscul ca țara noastră să intre in zona roșie a statelor cu un număr mare de noi infectări. Conform portalului țara noastră se află pe locul trei, pe primul loc fiind Rusia, cu 6.562 de cazuri, iar pe trei este Ucraina, cu 807 cazuri.
În cazul reinstaurării ”Stării de Urgență”, nu vor mai putea ieși din casă persoanele ale căror analize ies pozitive la testarea pentru noul coronavirus și, dacă noul proiect legislativ va fi aprobat, conform acestuia, persoanele pozitive vor fi obligate la carantinare și auto-izolare la domiciliu pe o perioadă determinată prin decret, dacă acesta, în noua lui formă va fi aprobat.
Ce înseamnă Stare de Urgență
Potrivit unei definiții punctuale, ”Starea de Urgență” reprezintă ”declarația guvernamentală care poate modifica funcționarea normală a anumitor instituții legislative, executive sau judecătorești. Asemenea declarații au loc de obicei în timpul, pandemiilor, dezastrelor naturale, după o declarație de război sau în perioade de revolte populare. Astfel de declarații îi avertizează pe cetățeni să își schimbe comportamentul normal și ordonează agențiilor guvernamentale să pună în aplicare planuri de urgență. Justitium este echivalentul său în dreptul roman – concept în care senatul ar putea propune un decret final (senatus consultum ultimum) care nu a fost supus unei dispute. Stările de urgență pot fi, de asemenea, utilizate ca motiv sau pretext pentru suspendarea drepturilor și libertăților garantate în conformitate cu constituția sau legea de bază a unei țări. Procedura și legalitatea acestei proceduri variază în funcție de țară.”, conform wikipedia.