Poate ai observat pe stâlpii de înaltă tensiune, mai ales cele aflate pe marginea drumurilor din afara localităților, acele bile roșii, uneori galbene, care stau pe firele de inaltă tensiune, dar nu ți-ai pus niciodată probleme de ce. Citește mai departe, în acest caz, și află ce înseamnă bilele roșii sau galbene de pe firele de înaltă tensiune.
În timp ce conduceți pe autostradă, sau pe drumurile naționale și județene, poate că ați observat la un moment dat o serie de bile colorate atașate de liniile de electricitate. V-ați întrebat ce ar putea fi acelea? Înainte de toate, trebuie menționat că oameni special instruiți zboară cu un elicopter cu costume speciale pentru a întreține liniile electrice.
Ei bine, se numesc bile de marcare și sunt niște indicatoare colorate, sferice, plasate pe liniile de înaltă tensiune pentru siguranța avioanelor care zboară la joasă înălțime și pentru a proteja infrastructura electrică.
Ele permit ca firele electrice să fie vizibile, mai ales în perioadele de vizibilitate redusă sau de vreme nefavorabilă, datorită culorilor lor. Cea mai utilizată culoare este portocaliu, dar puteți vedea și bile de marcaj roșii, galbene și chiar albe, iar diametrul bilelor de marcaj poate varia de la 20 de centimetri la 36 de centimetri. De obicei, fiecare cântărește în jur de 7kg. În majoritatea statelor lumii, reprezentanții Administrațiulor Aviației cer ca multe dintre liniile electrice din apropierea aeroporturilor să fie prevăzute cu bile de semnalizare.
De asemenea, este posibil să le vedeți pe firele electrice care traversează un corp de apă. Dincolo de îmbunătățirea vizibilității liniei electrice și de evitarea coliziunilor bilele de pe firele de înaltă tensiune ajută la prevenirea rănilor care pun în pericol viața, a incendiilor și a întreruperilor de curent.
Bilele roșii sau galbene de pe firele de înaltă tensiune au nume diferite:
Unii speculează că scopul bilelor de marcaj este de a cântări liniile electrice pentru a evita mișcările vântului. Alții au presupunerea că bilele au în interior senzori meteo. Au existat chiar și idei că bilele sunt un tip de supraveghere în ceea ce privește controlul vitezei. Toate sunt false, iar aceste obiecte ridicate sunt acolo pur și simplu pentru siguranță.
Utilizarea bilelor de marcare pe liniile electrice datează din anii 1950, când Administrația Federală a Aviației din SUA (FAA) a recunoscut o problemă de siguranță tot mai mare, numărul de coliziuni între avioane și liniile electrice. Aceasta era o preocupare deosebită la altitudini mai mici, în apropierea aeroporturilor și în apropierea altor zone.
Inițial, bilele roșii sau galbene de pe firele de înaltă tensiune erau fabricate din sticlă. Dar, după cum vă puteți imagina, acestea erau fragile și se rupeau ușor. Companiile de electricitate trebuiau să le înlocuiască frecvent din cauza spargerii. În anii 1960, au fost introduse bilele de marcare din plastic. Plasticul le-a făcut mai durabile și mai puțin susceptibile de a se sparge. De asemenea, plasticul a făcut ca instalarea bilelor de semnalizare să fie mai eficientă și mai rentabilă.
De-a lungul anilor, designul și culorile bilelor de semnalizare au evoluat pentru a le îmbunătăți vizibilitatea. În prezent, bilele de pe firele de înaltă tensiune sunt de obicei fabricate din plastic dur, sunt proiectate să reziste la condițiile meteorologice și la expunerea la radiații UV. De asemenea, culorile bilelor au fost alese cu grijă pentru a contrasta bine cu peisajul din fundal, ceea ce le face mai vizibile pentru piloți. Culorile luminoase precum galben, portocaliu, roșu și alb sunt utilizate în mod obișnuit. Unele bile de marcare sunt acoperite cu un material reflectorizant pentru a le face și mai vizibile pe timp de noapte.