Ce drepturi ai dacă zborul se anulează sau întârzie. Când primești banii înapoi, situațiile în care nu te alegi cu nimic
Din diferite motive, din cauza vremii, sau din cauza unor situații neprevăzute, se întâmplă ca zborul să-ți fie anulat. Dar știai ce drepturi ai dacă zborul se anulează sau întârzie, sau când primești banii înapoi, precum și care sunt situațiile în care nu te alegi cu nimic? Află citind mai departe.
Ce drepturi ai dacă zborul se anulează sau întârzie
Condițiile meteo, precum furtunile, sau posibile defecțiuni ale aeronavelor, etc, pot perturba călătoriile cu avionul, iar asta ar putea duce, inevitabil, la anularea zborurilor. Din nefericire, fie că este vorba de o furtună, de o problemă mecanică sau de lipsa de personal, există întotdeauna riscul ca un zbor să fie întârziat sau zborul se anulează.
Dacă se întâmplă să vă aflați blocat în tranzit cu un zbor care a fost anulat sau întârziat de către compania aeriană, este important să știi ce drepturi ai dacă zborul se anulează sau întârzie.
Să luăm exemplu Statelor Unite ale Americii, și pentru început să menționăm că în 2022, Departamentul de Transport al SUA (DOT) a lansat un nou site web privind protecția consumatorilor de aviație pentru a-i ajuta pe călători să afle ce fel de rambursări sau compensații ar trebui să ofere compania aeriană în cazul unei anulări sau întârzieri, care include un tabel cu compensațiile defalcate pe companii aeriene.
Companiile aeriane nu sunt obligate să despăgubească pasagerii atunci când zborurile sunt întârziate sau anulate din cauza unor probleme considerate independente de voința companiei, cum ar fi vremea nefavorabilă. De asemenea, nu sunt obligate să ofere o rambursare atunci când pasagerul inițiază anularea sau schimbarea zborului.
Însă legea americană impune rambursarea în cazul în care compania aeriană anulează, întârzie sau modifică un zbor, sau în cazul în care pasagerii sunt mutați involuntar de pe un zbor supravândut sau din cauza unor probleme care provin de la compania aeriană, cum ar fi probleme operaționale sau de personal. Iar aceste reguli se aplică și în statele europene, deci este important să vă cunoașteți ce drepturi aveți.
Când primești banii înapoi dacă zborul se anulează sau întârzie
Prima regulă impune companiilor aeriene să ramburseze prompt clienții atunci când zborurile sunt perturbate sau întârziate în mod semnificativ. Companiile aeriene vor trebui să ramburseze clienților prețul integral al biletului, inclusiv taxele impuse de compania aeriană, precum și impozitele și taxele guvernamentale.
În teorie, pasagerii au deja dreptul la astfel de rambursări, dar, în practică, companiile aeriene nu le oferă întotdeauna, darnoua regulă este în special în beneficiul celor care călătoresc rar, care ar putea fi mai puțin familiarizați cu drepturile lor.
Această regulă, în baza unei directive europene, CE 261, îi va scuti pe clienți de grija de a trata cu un chatbot sau de a completa un proces greoi de revendicare pentru a primi rambursările la care au oricum dreptul atunci când zborurile nu decolează conform programului.
Care sunt situațiile în care nu te alegi cu nimic
Companiile aeriene oferă adesea clienților compensații sub formă de vouchere sau mile cu valori mai mici decât costul inițial al zborului. Iar pasagerii trebuie adesea să se angajeze cu agenți de servicii pentru clienți sau chatbots pentru a obține rambursări, ceea ce îi poate determina să renunțe complet la acest proces.
Așa cum precizam la început, situațiile în care nu te alegi cu nimic sunt atunci când tu ești cel care, din varii motive, decizi să-ți anulezi zborul, sau în condițiile în care apar situații independente de compania cu care ai ales să zbori, situații ce ar putea duce la anularea zborului sau este întârziat.