După o perioadă îndelungată, România se apropie de un moment pe care îl aștepta toată țara: primirea unui tren complet nou în țară. Au trecut două decenii de la ultima achiziție de trenuri noi și peste patru ani de la ultima cumpărare a unui tren electric în România. Când ajunge trenul în țară și cât a costat.
Primul dintre cele 37 de trenuri electrice inter-regionale comandate de Alstom va părăsi miercuri fabrica din Katowice, Polonia, și va ajunge la destinația sa din Curtici în seara zilei de sâmbătă. Acesta reprezintă prima achiziție nouă de trenuri pentru România în ultimele două decenii și vine după patru decenii de la ultima achiziție a unui tren electric.
Cele 37 de trenuri electrice inter-regionale (RE-IR1), produse de Alstom Ferroviaria SpA în fabrica din Katowice, Polonia, vor juca un rol crucial în facilitarea legăturii dintre București și principalele centre urbane ale României. Aceste trenuri nu doar că vor simplifica călătoriile în cadrul regiunilor, dar vor aduce și beneficii semnificative conexiunilor între diversele zone, având un impact pozitiv considerabil asupra mobilității.
Prin reducerea timpilor de călătorie și îmbunătățirea nivelului general al serviciilor publice din sectorul transportului feroviar, aceste rame electrice contribuie la optimizarea întregului sistem de transport și oferă o soluție modernă și eficientă pentru nevoile de călătorie ale populației. Autoritățile sunt mândre de reușită și au făcut anunțul cu mare drag.
„Echipa ARF, împreună cu reprezentanţii supervizorului Egis Rail, au putut semna acceptanţa ramei RE-IR1 ARF şi aceasta este gata de plecare spre România. Trenul este programat să ajungă în staţia Curtici pe data de 2 decembrie 2023, la ora 20.00”, a declarat, marţi seara, pentru Agerpres, preşedintele Autorităţii pentru Reformă Feroviară, Ştefan Roşeanu.
Potrivit declarațiilor lui Roșeanu, trenul va fi adus în România prin intermediul transportului feroviar. După sosirea la Curtici, trenul va porni către București pe data de 4 decembrie, imediat după finalizarea procedurilor vamale și obținerea autorizației temporare de circulație.
Evenimentul oficial de lansare a acestui tren va avea loc începând cu data de 6 decembrie, marcând debutul sației sale la București și Făurei. Cu o distanță totală de parcurs de 10.000 de kilometri pe rețeaua publică, acest tren va aduce o nouă dimensiune în ceea ce privește transportul feroviar, oferind o alternativă eficientă și modernă pentru călătoriile pe distanțe lungi în România.
„Testarea începe din 6 decembrie la București și la Făurei și pe rețeaua publică, pentru că trebuie să parcurgă 10.000 de kilometri”, a precizat Roșeanu.
În 2024, odată ce trenurile Alstom vor fi livrate și toate procedurile legale europene și naționale vor fi finalizate, se vor introduce servicii inovatoare de transport pe traseele principale electrificate din România.
Rutele pe care va circula noul tren sunt:
Costul integral al contractului pentru procurarea a 37 de unități electrice multiple și serviciile de mentenanță asociate pe o perioadă de 15 ani se cifrează la 2.421.771.878 lei, fără a include TVA. Sursele de finanțare ale proiectului includ fonduri europene nerambursabile, precum și alocări bugetare de la stat.
Titlul de cel mai rapid tren comercial din lume îi revine Shanghai Transrapid Maglev Train din China, capabil să atingă o viteză maximă de 267,8 mph (431 km/h).
Pe de altă parte, cel mai rapid tren necomercial este Yamanashi Maglev din Japonia, în prezent supus testelor și îmbunătățirilor, nefiind încă inclus în programe regulate de transport de pasageri. Linia Yamanashi Maglev se remarcă printr-o viteză impresionantă de 374,68 mph (603 km/h).
În Statele Unite, Acela de la Amtrak este considerat cel mai rapid tren, operând la o viteză maximă de 150 mph (241 km/h). Aceste trenuri de mare viteză deservesc Coasta de Est, conectând Boston, Massachusetts, cu Washington, DC, și oprind în diverse gări din Rhode Island, Connecticut, New Jersey, New York, Pennsylvania, Delaware și Maryland.
Pe continentul european, titlul de cel mai rapid tren comercial îi revine trenului ICE 3 din Germania, în special seriilor 403 și 406, care pot atinge viteza maximă de 205 mph (330 km/h). Urmează TGV-ul francez, cu o viteză de 198,8 mph (320 km/h), în timp ce trenurile Eurostar și Frecciarossa din Italia pot ajunge la o viteză maximă de 186 mph (300 km/h).