Cât de important e somnul. Greșeala pe care o fac mulți oameni, în fiecare săptămână

Cât de important e somnul. Greșeala pe care o fac mulți oameni, în fiecare săptămână

Mulți oameni dorm mai puțin în nopțile din timpul săptămânii, încercând să compenseze deficitul abia la final de săptămână, când sunt liberi de program. De ce te simți totuși obosit? Experții în somn spun ce se întâmplă.

Cât de important e somnul

În primul rând: parcurgi patru etape ale somnului – etapele 1, 2 și 3, urmate de somnul cu mișcare rapidă a ochilor (REM) – de multe ori pe noapte, conform Institutului Național pentru Tulburări Neurologice și AVC. Etapele 1 și 2 implică un somn ușor, în timp ce stadiul 3 implică un somn profund, restaurator. Visezi în primul rând în faza REM a somnului.

Când te privezi de somn în timpul săptămânii de lucru, acumulezi ”datorii” de somn, spune Xue Ming, profesor de neurologie la Școala de Medicină Rutgers New Jersey, cu experiență în tulburările de somn. Și când rambursezi acea datorie vineri seară, petreci mai mult timp decât de obicei în somnul REM, un fenomen cunoscut sub numele de REM rebound. Amintiți-vă că visarea se întâmplă mai ales în timpul somnului REM – așa că „în prima noapte, prindeți somnul de vis”, explică Ming. Cu alte cuvinte, s-ar putea să ai multe vise. Aceasta este experiența multora: noaptea după o lungă perioadă de privare a somnului tinde să fie plină de vise vii.

Cât de important e somnul. Greșeala pe care o fac mulți oameni, în fiecare săptămână
Cât de important e somnul. Greșeala pe care o fac mulți oameni, în fiecare săptămână

În somnul REM visezi, în stadiul 3 te odihnești

Între timp, petreci doar puțin timp în stadiul 3 sau somn profund. Somnul REM este bun pentru tine – este momentul în care se crede că creierul tău îndepărtează „toxinele” și consolidează amintirile – dar nu te lasă să te simți odihnit așa cum o face somnul profund, ceea ce poate explica de ce te simți încă lent după ce ai dormit sâmbătă. Probabil că vei petrece mai mult sâmbătă seara într-un somn profund și te vei trezi reîmprospătat duminică. Dacă ești încă obosit după ce ți dormit duminică, probabil că ai o datorie de somn mai profundă decât credeai și, prin urmare, ai petrecut mult timp în somn REM și nu prea mult timp în somn profund.

Inerția somnului – performanțe cognitive afectate, pe care le simți cel mai acut în câteva minute de la trezire – ar putea fi, de asemenea, de vină, spune Sara Benjamin, instructor de neurologie la Johns Hopkins Medicine, care este, de asemenea, specializată în tulburările de somn. O noapte deosebit de lungă de somn te poate face să experimentezi mai multă inerție de somn decât de obicei, ceea ce ar putea contribui și mai mult la ceața mentală atunci când te trezești dintr-un maraton de amânare.

Oricât de convenabil ar părea să economisim somnul pentru weekend, „majoritatea oamenilor se simt cel mai bine dacă pot rămâne într-un program stabilit de somn / trezire”, spune Benjamin.

„Cea mai importantă parte a acestui lucru este menținerea unui timp de trezire stabilit pe tot parcursul săptămânii” – nopțile săptămânale și nopțile de weekend.

Astfel că chiar dacă tot te trezești într-o stupoare după ce ai dormit sâmbătă, s-ar putea să te trezești ”întinerit” duminică. Pe cât poți, încearcă să urmezi un program regulat de somn pentru a evita această situație.

DĂ PLAY ȘI FII MAI INFORMAT DECÂT PRIETENII TĂI