Șoferii traversează o perioadă grea – prețul carburanților a crescut puternic în ultima perioadă, iar perspectivele nu sunt dintre cele mai bune.
Prețul motorinei și al benzinei a crescut constant anul acesta, iar în cazul motorinei a sărit de pragul de 6 lei pe litru. Majorările de preț din România sunt unele semnificative, mult peste avansul înregistrat la nivel european.
De vină e contextul internațional, cu sancțiunile impuse de americani Venezuelei și reducerea livrărilor, decisă de OPEC și aliații săi.
Pe data de 6 mai, în România, benzina avea un preț mediu de 5 lei și 81 de bani pe litru, potrivit datelor Oil Bulletin. Scumpirea e semnificativă față de momentul ianuarie 2019, atunci când un litru de benzină standard costa, în medie, 4 lei și 97 de bani pe litru.
De asemenea, în luna ianuarie, motorina se vinde cu 5 lei și 31 de bani litrul, pe când la începutul lunii mai, prețul crescuse cu 64 de bani pe litru. În termeni procentuali, benzina s-a scumpit cu 17 procente, iar motorina cu 12%.
Raportat la moneda euro, preţul benzinei a crescut în România de la 1,06 euro la 1,22 euro pe litru, iar prețul cerut pe un litru de motorină de la 1,14 la 1,25 euro litrul.
Aşadar, dacă am raporta la moneda euro, moneda europeană, benzina s-a scumpit la stațiile din România cu aproape 15%, iar motorina cu 9,6%. Majorările de prețuri sunt mai mari decât cele înregistrat la nivelul blocului comunitar.
Preţurile medii ponderate în Uniunea Europeană au evoluat în alt ritm: benzina s-a scumpit de la 1,33 euro litrul la 1,48 euro litrul, iar motorina de la 1,28 euro litrul la 1,38 euro litrul.
Asta înseamnă că, în procente, preţul mediu al benzinei în interiorul blocului comunitar a crescut cu 11,3%, iar motorina cu 7,8%. Ca atare, preţurile finale de la pompă au crescut în România mai mult decât în Europa în această perioadă, dacă analizăm preţurile în euro, creşterea fiind mai accentuată la benzină.