În baza legislației actuale, Asociațiile de proprietari au obligația de a avea în permanență așa-zisul fond de rulment. Dar, tot în baza aceleiași legi, se specifică și când se restituie fondul de reparaţii. Citește mai departe și află tot ce trebuie să ştii despre banii opriţi de asociaţia de locatari.
În baza actelor normative care specifică modul în care Asociațiile de proprietari activează, sunt stabilite și fondurile de rulment. Aceleași prevederi legale explică ce este , cum se calculează și care este valorea unui astfel de fond, după cum urmează:
„(3) Fondul de rulment se constituie pe baza hotărârii adunării generale a asociaţiei de proprietari. Necesitatea constituirii acestuia este determinată de modul de întocmire a listei lunare de plată, termenul de plată a cotelor de contribuţie şi sistemul de penalizări al asociaţiei de proprietari şi al furnizorilor de servicii.
(4) Fondul de rulment se calculează pentru fiecare proprietar în funcţie de numărul de persoane înregistrate în cartea de imobil şi de cota-parte de proprietate indiviză din proprietatea comună, după natura serviciului facturat (modul de repartizare a consumurilor aferente facturilor).
(5) Valoarea fondului de rulment trebuie să fie egală cu suma corespunzătoare acoperirii cheltuielilor lunare, la nivelul lunii cu cheltuielile cele mai mari, dintr-un an calendaristic.”, se arată în lege.
Vezi și: Legea Asociației de Proprietari 2024. Cum s-a schimbat și ce trebuie să știe cei care stau la bloc
După cum este deja stabilit, fiecare proprietar va cotiza o sumă stabilită în mod clar, iar în baza acestor prevederi, se stabiliște și cine beneficiază de sumele colectate în acest fond, dar și la ce anume se folosesc banii strânși în fondul de rulment:
„(7) Fiecare proprietar va beneficia de propriul fond de rulment pentru acoperirea cheltuielilor curente.
(8) Fondul de rulment constituit se utilizează numai pentru plata facturilor curente, aferente consumurilor lunii anterioare. După plata facturilor curente fondul de rulment se reîntregeşte lunar prin încasarea cotelor de contribuţie afişate pe lista de plată a lunii în curs, având ca referinţă de calcul aceste facturi curente, corespunzătoare consumurilor lunii anterioare.”, se mai precizează în lege.
Dacă sumele colectate la fondul de rulment nu sunt folosite în totalitate, sau când valoarea acestuia este mai mare decât cheltuielile asociației, conform cadrului legal, „diferenţa devine depozit bancar purtător de dobândă.”.
În ceea ce privește cum și fondul de reparaţii, legea spune că acesta se restituie „în momentul pierderii calităţii de membru al asociaţiei de proprietari, urmând ca viitorul proprietar, membru al asociaţiei, să achite fondul de rulment, corespunzător cheltuielilor aferente lui.”, sumele fiind restituite integral.