Odată cu demararea marelui proiect de digitalizare, care a inclus și buletinele românilor, în 2020 era emis un nou cadru legislativ care schimbă tipul acestor documente, modul de eliberare, precum și vârsta de la care românii vor putea beneficia de buletinele elctronice. Citește mai departe și află informații care sunt buletinele care se schimbă în România.
Conform unui cadru legal existent încă din 2020, autoritățile pot emite buletine electronice, numai că nu a existat infrstructura necesară acestui proces de modernizare. Ca atare, de-abia din 2022, printr-un proiect pilot se începea eliberarea noilor cărți de identitate, așa numitele buletine electronice.
În toate statele membre ale UE sunt în curs de desfășurare mai multe inițiative de introducere a identităților electronice (eID) pentru serviciile publice. La nivelul UE, ambiția actuală este ca orice cetățean european să fie capabil să treacă prin frontierele europene și să acceseze serviciile locale la fel de ușor ca și cum ar accesa serviciile locale de voce prin intermediul telefonului lor mobil telefoane mobile.
„În practică, este nevoie de un cadru de interoperabilitate pentru a răspunde cerințelor de eID la nivel de nivelul UE și care se reflectă în planul de acțiune privind guvernarea electronică, adoptat de Comisia Europeană la data de 25 aprilie 2006.”, explică legiutorii europeni.
În baza normelor legislative europene și locale, încă din 2022 și 2023 au început să fie emise astfel de noi cărți de identitate, iar planul autorităților este să extindă la nivel național acest proces. Ministerul Afacerilor Interne anunța la începutul anului trecut că cetățenii români, care au împlinit vârsta de 14 ani, pot beneficia de buletine electronice, putând astfel să călătorească în interiorul UE pe baza acestui act de identitate electronic.
Vezi și: De ce refuză unii români noile buletine electronice: ”Ni se pune în pericol mântuirea!”
Tot în noul cadrul legal se mai precziează că obținerea este încă facultativă, nu una obligatorie. În cadrul legislativ se maif ace precizarea că se poate opta și pentru varianta clasică, în cazul în care părinții refuză forma electronică a acestui document.
Normele privind modul de eliberare al buletinelor electronice pentru copii aveau să fie stabilite prin OG 12 emisă anul trecut, cadru venind cu anumite precizări privind modul în care părtinții pot cere eliberarea documentului, dacă minorul nu a împlinit vârsta minimă, după cum urmează:
„Opțional, începând cu data realizării condițiilor tehnice, se poate elibera carte electronică de identitate înainte de împlinirea vârstei de 14 ani, la solicitarea ambilor părinți, a reprezentantului legal, a părintelui supraviețuitor, a părintelui căruia i-a fost încredințat prin hotărâre judecătorească rămasă definitivă, a părintelui care exercită singur autoritatea părintească în temeiul unei hotărâri judecătorești rămase definitivă sau, după caz, în temeiul unei ordonanțe președințiale (…) a persoanei desemnate din cadrul serviciului social public sau al unui furnizor privat acreditat, destinat protecției speciale a copilului, separat temporar sau definitiv de părinți, unde se află minorul, sau a persoanei căreia i-a fost dat în plasament copilul”, se precziează în OG 12/2023.
Vezi și: Se schimbă buletinele în 2024. Ce se întâmplă cu cele vechi, anunţul făcut de Guvern