Tot mai mulți oameni fac cumpărături online, fără să se gândească la faptul că nu toate site-urile sunt sigure. Printre cele mai cunoscute magazine virtuale sunt Temu și Shein, care de curând au intrat în atenția ANPC. La ce pericol ne expunem când comandăm de aici.
În ultimii ani, mai ales de la începutul pandemiei, cumpărăturile online au luat mare amploare în rândul oamenilor. Este mult mai comod să faci o comandă din confortul casei tale, decât să pierzi ore întregi căutând prin magazine.
Cu toate acestea, riscurile sunt destul de mari, de la țepe privind conținutul comenzilor sau înșelăciuni și mai mari atunci când vine vorba despre plăți și conturile pe care le dezvălui pe diferite site-uri.
Printre cele mai celebre magazine online sunt Temu și Shein, care s-au evidențiat prin prețuri extrem de mici, față de unitățile comerciale reale. Pentru că se bucură de un mare succes, dar primesc și multe plângeri, au intrat în atenția Autorității Naționale pentru Protecţia Consumatorilor.
ANPC desfășoară în prezent o operațiune amplă de control asupra platformelor de e-commerce Temu și Shein, cu scopul de a investiga practicile comerciale potențial incorecte. Instituția a transmis că această acțiune vizează posibile distorsiuni ale comportamentului economic al consumatorilor, precum și potențiale încălcări ale normelor referitoare la siguranța produselor și protecția consumatorilor, cum ar fi reducerile false și metodele agresive de vânzare.
Printre aspectele abordate se numără și utilizarea de interfețe manipulatoare (dark patterns), vânzare sub presiune (pressure – selling), recompensarea implicării unei persoane cu un produs sau serviciu cu un premiu (gamification), dar și alte aspecte (de exemplu, legate de siguranța produselor).
„Acţiunea se concentrează asupra posibilelor practici comerciale incorecte ale comercianţilor, în relaţia cu consumatorii, susceptibile să deformeze, în mod esenţial, comportamentul economic al acestora, respectiv potenţiale încălcări ale legislaţiei orizontale privind siguranţa produselor şi protecţia consumatorilor (reduceri neautentice) şi practici agresive – interfeţe manipulatoare (dark patterns), vânzare sub presiune (pressure – selling), recompensarea implicării unei persoane cu un produs sau serviciu cu un premiu (gamification), dar şi alte aspecte (de exemplu, legate de siguranţa produselor)” se arată în documentul citat.
ANPC recomandă cu insistență consumatorilor să fie cu băgare de seamă atunci când fac cumpărături online de pe aceste platforme, să analizeze cu atenție caracteristicile produselor, prețurile afișate, costurile de livrare și informațiile despre comercianți și modalitățile de plată disponibile.
De asemenea, instituția subliniază importanța citirii și înțelegerii termenilor și condițiilor fiecărui site înainte de a efectua o achiziție. Astfel, înainte de a pune o comandă, orice client trebuie să verifice:
Dacă se întâmplă să avem probleme atunci când facem cumpărături online, trebuie să știm că există soluții. ANPC recomandă să nu lăsăm lucrurile să se rezolve de la sine, ci să apelăm imediat la instituțiile responsabile cu astfel de situații.
„ANPC recomandă ca, în cazul în care întâmpinaţi o problemă atunci când faceţi cumpărături online, să încercaţi o rezolvare directă cu operatorul economic, pe cale amiabilă. Dacă acest lucru nu funcţionează, vă puteţi adresa Direcţiei de Soluţionare Alternativă a Litigiilor din cadrul ANPC https://anpc.ro/ce-este-sal/, în cazul operatorilor economici cu sediu social pe teritoriul României.
În cazul în care operatorul economic îşi are sediul social într-un alt stat european, vă puteţi adresa Centrului European al Consumatorilor din România https://eccromania.ro/, care vă ajută gratuit când aveţi probleme de protecţia consumatorului cu un produs sau un serviciu achiziţionat dintr-un alt stat european”, subliniază comunicatul de la Protecţia Consumatorilor.