Dacă ești cinefil, este imposibil să nu ți-aduci aminte de o scenă din unul dintre filmele europene emblematice ale anilor 1990, „Underground”, de Emir Kusturica. Scena prezenta un personaj care pedalează pe o bicicletă staționară pentru a produce electricitate. Munca pe care personajul o făcea pe bicicletă era suficientă pentru a alimenta un far. Este acest lucru cu adevărat posibil? Și, dacă da, ar fi o utilizare eficientă a energiei? Dacă vă întrebați care este legătua, răspunsul este simplu. Este vorba de aparatul prin care scazi factura la curent, dar și în greutate. În cele ce urmează vă prezentăm adevărul despre bicicleta generatoare de curent, creată de miliardarul si filantropul indian Manoj Bhargava.
Ideea de a folosi bicicletele pentru a genera electricitate în timp ce faceți exerciții fizice nu este deloc nouă. Tot mai mulți oameni caută modalități de a face ca generarea de energie electrică să fie mai puțin generatoare de emisii. În 2009, BBC a realizat chiar un film despre miliardarul si filantropul indian Manoj Bhargava și aparatul prin care scazi factura la curent.
La prima vedere, ideea de a genera energie electrică în timp ce mergeți cu bicicleta de acasă sau într-o sală de sport specială, pare de-a dreptul genială. Vă antrenați și profitați de beneficiile antrenamentului prin îmbunătățirea sănătății și pierderea în greutate, dar produceți și energie. Toate câștigurile, fără pierderi, nu-i așa? Se poate, dar bicicleta ar trebui să fie conectată la o baterie sau la rețeaua electrică. Lucru pe care, de altfel, l-a făcut Manoj Bhargava.
Se pare că există un motiv pentru care utilizarea bicicletei pentru energie nu a luat încă amploare. Ideea sună bine, dar nu este cu adevărat practică. Luați de exemplu conceptul de bicicletă „Free Electric”, dezvoltată de miliardarul indian Manoj Bhargava. Bicicleta staționară este cât se poate de simplă.
Dacă ar fi să ne luăm după cele declarate la acel moment de Bhargava, și calculăm cât curent am putea produce, iată care ar fi rezultatul:
Ținând cont că ar trebui să pedalăm o zi pentru a produce curent, asta ar însemna că la o oră de pedalat am produce 0,11 kWh, asta ar însemna că la 24 de ore am produce 2.64 kWh. Dar, atenție, aceste valori depind foarte tare de cât poate pedale un om, dar mergem mai departe.
Calculăm mai departe, luând ca reper prețul de 0.8 lei/kWh. Așadar, 2.64kWh * 0,8 lei, ar însemna o reducere de 2.112 lei * 7 zile, înseamnă o reducere de 14.784 de lei la factură, iar pe an ar fi cam 177,40 lei economisți.
Problema este alta, și asta urmează să citiți în continuare, bicicleta indianului a dispărut! Dar, am căutat alte variante și am găsit-o pe cea realizată de publicația Low-tech Magazine, despre care veți afla mai jos.
Pur și simplu te așezi și începi să pedalezi. Energia electrică pe care o generați este introdusă într-o baterie. Scopul a fost acela de a aduce electricitate unuia dintre milioanele de oameni din India care nu au acces la rețeaua electrică.
În 2015, a apărut un articol despre bicicleta „Free Electric”, care o prezenta ca fiind singurul dispozitiv care poate genera suficientă energie electrică pentru 24 de ore din doar o oră de pedalat. A existat chiar și un videoclip pe Youtube despre el.
Apoi, în 2016, a apărut un alt articol, în care se lăuda bicicleta ca fiind o soluție la problemele de electricitate din zonele rurale din India și din alte părți. Distribuția era programată să înceapă în același an.
Și apoi, din nou, la începutul anului 2019, a apărut un alt articol care promova beneficiile bicicletei „Free Electric”. Acel articol conținea un link către site-ul web al inițiativei din care face parte bicicleta, dar pe acel site nu se mai găsește nimic despre bicicletă.
Pagina de Facebook pentru bicicletă a fost actualizată ultima dată în 2017. Se pare că „Free Electric”, cu toate promisiunile sale, nu a avut succes cu adevărat.
În cele ce urmează vă prezentăm un astfel de dispozitiv. Trebuie menționat faptul că generatorul și tabloul de bord al bicicletei au fost proiectate și realizate în colaborare cu Marie Verdeil, în cadrul stagiului de practică al acesteia la Low-tech Magazine.
Există mai multe moduri de a construi un generator de bicicletă și fiecare are avantajele și dezavantajele sale. Acest sistem este bazat pe o bicicletă de exerciții de epocă din anii 1950, fabricată de marca spaniolă BH, spun cei de la Low-tech Magazine.
Abordarea revistei are mai multe avantaje. Primul și cel mai important este că bicicletele de exerciții vechi au o volantă mare în față. Bicicletele generatoare fără volantă riscă să sfârșească prin a aduna praful în garaj. MOtivul ar fi că sunt obositoare și inconfortabile la pedalat, spun jurnaliștii.
„O volantă este esențială deoarece pedalarea unei biciclete staționare este o experiență diferită de cea a mersului pe bicicletă pe șosea.
Puterea pe care picioarele noastre o pun pe pedale atinge un vârf la fiecare 180 de grade de rotație a manivelei. Pe șosea, acest lucru are un efect redus din cauza inerției biciclistului.”
În schimb, pe o bicicletă staționară, această putere neuniformă de ieșire are ca rezultat o mișcare sacadată și o presiune suplimentară asupra pieselor. Volanta de inerție rezolvă acest aspect prin masa sa mare și viteza de rotație.
Aceasta uniformizează diferența dintre vârfurile de putere și face ca pedalarea să fie confortabilă. Biciclistul obosește mai puțin repede și poate genera mai multă energie. De asemenea, o volantă produce o tensiune mai constantă.
De asemenea, abordarea lor face posibilă construirea unui generator de energie prin pedalare cu unelte simple și abilități de bază.
„Nu este nevoie să se taie sau să se sudeze metalul – bicicleta rămâne așa cum este. Nu este nevoie nici de construirea unei structuri de susținere – bicicleta are deja una.
A trebuit doar să adăugăm o așa-numită transmisie prin fricțiune – o rolă mică atașată la arborele generatorului și presată împotriva volanului.”, explică jurnaliștii publicației.
Conform testelor făcute de aceștia, puterea de ieșire (W) a unui generator de biciclete corespunde tensiunii (V) înmulțită cu curentul (A). Astfel au obținut o putere de aproximativ 100 de wați în timpul unui antrenament scurt și intens.
„În timpul unui efort moderat – pe care îl putem susține pentru un timp mai îndelungat – producția de energie este cuprinsă între 45 și 75 de wați.
Producția de putere nu depinde doar de bicicletă, ci și de persoana care o manevrează.
Sportivii ar putea produce mai multă putere, în timp ce cartofii de canapea ar genera (inițial!) mai puțină.”, mai precizează publicația Low-tech Magazine.