Odată cu instituirea stării de alertă, Guvernul României a reglementat prin ordonanță de urgență și acordarea şi decontarea serviciilor medicale, a medicamentelor şi dispozitivelor medicale, inclusiv activităților cuprinse în cadrul programelor naționale de sănătate, începând cu data de 15 mai.
A venit cu detalii despre ultimele modificări luate în timpul stării de alertă Mihaela Tănase, purtător de cuvânt al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate. ”Cred că cel mai important lucru pe care trebuie să îl ştie populaţia este acela că se păstrează în continuare, la fel ca şi pe perioada stării de urgenţă, acele consultaţii la distanţă care sunt acordate de medicii de familie şi de medicii din ambulatoriu de specialitate.
Şi că, bineînţeles, în urma acestor consultaţii, pot beneficia în continuare şi de prescripţii medicale la distanţă, de acele reţete pe care medicul care acordă o consultaţie la distanţă le poate prescrie şi, mai apoi, trimite pacientului prin mijloace electronice acea reţetă, cu care pacientul poate să meargă el sau un aparţinător, cu o poză a acelei reţete, practic, la orice farmacie în contract cu Casa, bineînţeles, ca să ridice acele medicamente.
:format(webp):quality(80)/https://static.playtech.ro/stiri/wp-content/uploads/2020/05/Anun%C8%9B-important-despre-serviciile-medicale-pentru-cet%C4%83%C8%9Beni-%C3%AEn-starea-de-alert%C4%83-1.jpg)
Anunț important despre serviciile medicale pentru cetățeni, în starea de alertă
Aceste consultaţii la distanţă şi, de asemenea, şi prescripţiile la distanţă pot fi realizate pentru că, de asemenea, cardul naţional de sănătate nu este obligatoriu într-o primă etapă, de fapt, nu este obligatoriu la medicul de familie şi la medicul specialist până în data de 30 septembrie.
Pentru celelalte specialităţi, însă, în data de 30 iunie vom face o evaluare şi vom vedea dacă este oportună introducerea cardului pentru alte servicii medicale decât cele oferite de medicul de familie şi medicul specialist din ambulatoriu./atataru/ Dar, repet, pentru aceste două specialităţi, pacienţii pot accesa servicii medicale fără să fie necesar cardul de sănătate”, a explicat Mihaela Tănase la RRA. În plus, vicepremierul Raluca Turcan a spus că serviciile medicale pot fi acordate fără card de sănătate.
Guvernul vine cu modificări și în ceea ce privește concediul medical. Diferența, față de starea de urgență o face perioada cât poate fi acordat acesta. Astfel, concediile medicale vor fi acordate în continuare pentru persoanele care au suferit de COVID-19 sau au stat în izolare sau carantină, indiferent de tipul de carantină.
Există aici o singură modificare privind termenul la care se poate acorda acest concediu medical, dacă pe perioada stării de urgenţă era menţionat ca termen maxim de eliberare a certificatului medical ”până la sfârşitul stării de urgenţă”, întrucât acum am ieşit din starea de urgenţă, termenul la care se poate acorda concediul medical, termenul maxim nu trebuie să depăşească 30 de zile calendaristice de la data încetării perioadei de carantină.
”Aceasta ar fi practic singura modificare majoră în modul de acordare a concediilor medicale, şi ea este determinată de faptul că acel termen era legat clar de starea de urgenţă”, a mai menționat Mihaela Tănase.
Iată ce trebuie să facă angajatul care a stat în carantină pentru a primi concediu medical. Toate persoanele, indiferent că au stat în carantină, instituţionalizată sau la domiciliu, pot beneficia de concediu medical. Acestea trebuie să completeze o declaraţie pe propria răspundere, vor transmite medicului această declaraţie, vor putea transmite electronic şi calitatea de angajat – o adeverinţă care atestă calitatea de angajat. Medicul de familie îi va transmite certificatul de concediu medical tot online, pentru ca el, angajatul, să-l transmită angajatorului tot prin mijloace electronice şi să beneficieze de plata lui.