Începând de anul viitor, o nouă schimbare importantă în legislația românească va aduce modificări semnificative în ceea ce privește modalitățile de plată a serviciilor casnice. Care vor fi angajații care vor primi tichete de muncă în loc de bani din 2024? Mișcarea este menită să aducă mai multă transparență și reglementare în acest domeniu, așa că unii dintre cei care prestează servicii vor primi tichete de muncă, în locul banilor fizici.
Vorbim despre angajații care prestează activități casnice, precum bonele, menajerele, grădinarii sau cei care se ocupă de plimbarea câinilor. Această schimbare vine ca urmare a unei legi promulgate de președintele Klaus Iohannis în aprilie 2022, care urmează să intre în vigoare la 1 ianuarie 2024.
Citește și: Veste proastă pentru angajații din România. Ce se întâmplă cu salariile în 2023
Guvernul a aprobat normele de aplicare ale acestei legi, având drept scop reglementarea activităților casnice, care au fost efectuate în mare parte „la negru” până acum.
Această modificare va aduce beneficii atât pentru angajați, cât și pentru angajatori și statul român în ansamblu.
Bonele, grădinarii, menajerele sau persoanele care sunt plătite pentru a presta activități casnice vor primi tichete de muncă în loc de bani.
Principalele reglementări ale acestei legi prevăd instituirea unui sistem de plată și evidență a persoanelor care desfășoară activități casnice ocazionale.
Astfel, tichetele de activități casnice vor deveni moneda de schimb în această industrie. Beneficiarul casnic va achiziționa aceste tichete de la Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM) sau de la alte unități desemnate în acest scop.
Vezi și: Meseria în care sunt cei mai mulți români angajați la nivel mondial. Batem orice țară din lume
Valoarea nominală a unui tichet de activități casnice a fost stabilită la 15 lei prin lege, dar poate fi majorată prin hotărâre a Guvernului.
De exemplu, un angajator care dorește să plătească o menajeră pentru serviciile prestate poate achiziționa tichete de activități casnice în valoare de 15 lei fiecare și le poate înmâna menajerei la finalul serviciului.
Menajera are apoi obligația de a preschimba aceste tichete în numerar în termen de cel mult 15 zile de la data prestării serviciului.
La momentul preschimbării, vor fi reținute contribuțiile și impozitele aferente, iar prestatorul va dobândi calitatea de asigurat în sistemul de asigurări sociale și de sănătate.
Această schimbare aduce numeroase avantaje pentru toate părțile implicate, spun guvernanții.
Pentru angajați, reprezintă o modalitate sigură și transparentă de a primi plata pentru serviciile lor, fără a mai fi supuși riscului de a lucra „la negru” sau de a întâmpina dificultăți în colectarea plății pentru munca depusă.
Pentru angajatori, această lege simplifică procesul de plată a serviciilor casnice și oferă un cadru legal clar pentru efectuarea acestor plăți.
Te-ar putea interesa și: Salarii de 8.000 de lei pe lună pentru o meserie ocolită de români. Se caută zeci de angajați
În plus, le oferă o modalitate eficientă de a se conforma legii și de a evita eventualele probleme legale legate de angajarea de personal casnic.
Pentru statul român, această schimbare va crește veniturile fiscale, deoarece contribuțiile și impozitele reținute din tichetele de activități casnice vor merge la bugetul de asigurări sociale și de sănătate.
De asemenea, se speră la reducerea evaziunii fiscale în acest domeniu și la o mai mare transparență în economie.
Este important de menționat că această schimbare nu va avea un impact negativ asupra angajaților casnici.
„Tichetele de activităţi casnice pot fi emise atât în format fizic, pe suport de hârtie, cât şi electronic. Acestea nu sunt transferabile şi pot fi utilizate numai de către prestatorul casnic care le-a primit, care are obligaţia să le preschimbe în numerar până cel târziu în a 15-a zi a lunii următoare lunii în care a fost prestată activitatea casnică, în vederea dobândirii sau menţinerii calităţii de asigurat în sistemele asigurărilor sociale şi asigurărilor sociale de sănătate”, se arată în documentul citat.
Te-ar putea interesa și: Au renunţat la meseria de profesor pentru a face mai mulţi bani. Domeniul în care se câştigă mai bine decât în Educaţie
Tichetul de activități poate fi preschimbat în numerar în maximum 12 luni de când este primit. Angajatorul care obține tichete va suporta doar valoarea nominală a acestora, iar costul de tipărire și distribuire va fi suportat de ANOFM.
Se presupune că măsura va aduce beneficii atât pentru angajați, cât și pentru angajatori și statul român, contribuind la reducerea economiei subterane și la creșterea transparenței în acest sector, oferind o modalitate eficientă și legală de plată pentru serviciile casnice prestate. Legea se va aplica de la 1 ianuarie 2024.