În anul acesta, printre tendințele care se vor desfășura de către ANAF la persoanele fizice și juridice sunt și chestiuni ca taxele salariale, tranzacțiile online, casele de marcat și prețurile de transfer.
Înainte de toate, se referă la aria impozitului pe venit și a contribuțiilor sociale. Acolo, inspectorii ANAF se vor concentra pe activitatea angajatorilor cu privire la salariații români, dar și străini. Autoritățile vor începe să se intereseze mai des și despre situația fiscală a celor detașați sau a persoanelor care muncesc în mai multe țări.
„Ne așteptăm să continue controalele pe tichetele cadou. Multe controale deja au fost inițiate de Direcția Antifraudă și s-au și finalizat. Au început, între timp, și inspecțiile fiscale, dar la modul general pentru impozit pe venit și contribuții sociale declarate și plătite de contribuabili, nefiind neapărat vizate doar tichetele cadou.
Ne mai așteptăm la controale și în contextul detașărilor, privind sumele facturate versus cele impozitate, ca urmare a schimbului de informații între autorități. O să se verifice dacă certificatele A1 au fost corect emise și sunt valide. Mult mai intense sunt inspecțiile fiscale la transportatori, privind diurnele acordate șoferilor.
De asemenea, ne așteptăm să se extindă controalele, care până acum se concentrau mai mult pe impozit pe venit, TVA, impozitarea nerezidenților și prețurile de transfer, și la partea de impozit pe venit și contribuții sociale (să se verifice inclusiv situațiile unde există facilități fiscale)”, a spus Stela Andrei, Partener asociat la EY, potrivit avocatnet.ro.
De asemenea, Mirela Călugăreanu, președintele Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF), a spus într-o conferință online despre trei proiecte importante pentru contribuabili care vor fi demarate sau finalizate în 2021: SFERA, APIC și SAF-T.
„Implică actualizarea sistemelor informatice de administrare fiscală, asigurarea interoperabilității acestora cu sistemele informatice ale altor instituții ale statului și centralizarea bazelor de date pentru persoane juridice”, a spus Mirela Călugăreanu.
„Presupune dezvoltarea unei platforme de tip Big Data care va permite gestionarea unui volum masiv de date analiză și modelare. Implementarea unui sistem informatic integrat care să asigure realizarea în mod automat a analizei de risc”, a spus președintele ANAF.
„Vor avea din punctul nostru de vedere un efect extrem de important, anume migrarea acțiunilor de control de la sediul contribuabililor la cel al organului fiscal. Până la sfârșitul lunii februarie ne-am propus să finalizăm etapa de analiză și design a sistemului informatic.
Luna februarie va fi una destul de plină pentru că ne-am propus să organizăm consultări cu toți actorii implicați”, a spus Mirela Călugăreanu într-o conferință organizată de EY România.