Legislația din România e pe cale să schimbe, când vine vorba de șoferi. O nouă lege, care a trecut tacit în Senat, vrea să reglementeze anumite aspecte, unele de bun simț, ar spune unii. De multe ori pietonii au fost nevoiți să meargă pe carosabil, din cauza mașinilor parcate pe trotuare, de cele mai multe ori neregulamentar. Noua lege vine să amendeze aceste practici. Amenzile, conform proiectului de lege, vor fi de câteva mii de lei.
Civilizația unui popor se poate vedea și prin modul cum participanții în traficul rutier se deplasează, sau își parchează mașinile. În România este o practică curentă să-ți parchezi mașina pe trotuar, fără să ții cont de faptul că, în unele cazuri, nu mai există loc de trecere și pentru pietoni. Legislația actuală, una permisivă, amenda acest gen de practici, dar sumele erau mici, uneori chiar banal de mici.
Actualul Ministrul de interne interimar și-a exprimat de câteva ori dorința de a propune un set de reguli care vizează degajarea spațiului public de mașinile parcate pe trotuare. În momentul de față, în Senat, a fost aprobată o nouă lege care vine să schimbe cadrul legal.
Odată aprobată și în Camera Deputaților, forul legislativ pentru astfel de legi, polițiștii rutieri și cei locali vor avea instrumentul necesar pentru a pedepsi, prin amenzi, șoferii care-și parchează mașinile pe trotuar fără să păstreze un metru liber pentru pietoni pentru a se putea deplasa.
Propunerea legislativă va modifica OUG nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice, și va aduce amendamentele necesare pentru amendarea celor care nu respectă noile norme. Cu alte cuvinte șoferii vor putea fi amendați cu sume cuprinse între 1.305 lei și 2.900 de lei, având în vedere că pentru moment un punct-amendă are o valoare de 145 lei.
Dacă nu se va rezolva plafonarea punctului de amendă, și după creșterea salariului minim brut la 2.300 de lei, și punctul de amendă dus la 230 de lei, dacă legea este aprobată până la 1 ianuarie 2022, polițiștii vor putea da amenzi cuprinse între 2.070 lei și 4.600 de lei. Justificarea celor care au propus noul proiect de lege spune că “asigurarea spațiilor de parcare speciale este problematică, iar numărul locurilor de parcare este deseori inadecvat pentru a face față cererii”.
Noul proiect a fost aprobat în Senat și urmează să se discute în ședința Camerei Deputaților. Ulterior, dacă nu se mai aduc alte amendamente, legea va fi trimisă președintelui spre promulgare și spre publicarea în Monitorul Oficial. Mai sunt două luni până la finele anului, și rămâne de văzut dacă noul guvern învestit va plafona valoarea punctului de amendă și dacă noul proiect este votat de Deputați și promulgat de Klaus Iohannis.