Un operator de telefonie mobilă a primit o amendă uriașă din partea Autorității pentru Protecția Consumatorilor. ANPC susține că amenda a fost dată din cauza unor „practici comerciale incorecte față de consumatori”.
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a amendat cu 70.000 de lei un operator de telefonie mobilă pentru practici comerciale incorecte. Sancțiunea a fost dată după ce ANPC s-a autosesizat în ceea ce privește mesajele pe care unul dintre operatorii de telefonie mobilă a început să le trimită abonațiilor săi, prin care îi informează de creșterea costurilor abonamentelor.
Potrivit Autorității, s-au înregistrat și reclamații pe această speță.
”Decizia operatorului vizat a fost luată în baza unei clauze contractuale care dă dreptul operatorului economic să majoreze costul abonamentului, în mod unilateral, oricând acesta consideră necesar. Operatorul economic respectiv utilizează o practică comercială incorectă, contrară diligenței profesionale, deoarece a ales să transfere anumite costuri – apărute ca urmare a unor modificări legislative -, în sarcina consumatorilor, folosind o poziție de forță dominantă și psihologică. Acest lucru s-a produs prin majorarea abonamentelor cu o sumă de bani, creștere ce ar putea fi acceptată de majoritatea abonaților în condițiile în care procedurile de renunțare la contract, sau de portare a numărului într-o altă rețea, sunt complicate și necesită o anumită perioadă de timp. Astfel, furnizorul de servicii deformează sau este susceptibil să deformeze, în mod esențial, comportamentul economic al consumatorului mediu, care este deja într-o relație contractuală cu acesta”.
Comunicat ANPC
ANPC nu spune numele companiei, dar zvonurile ar indica spre unul dintre cei mai mari operatori de telefonie mobilă din România.
ANPC nu a făcut public numele companiei, dar surse din industrie susțin că ar fi vorba despre Vodafone. E posibil ca amenda să fie contestată de operatorul de telefonie mobilă.
Compania, la fel ca celelalte din domeniul telecom, și-a informat clienții despre creșterea prețurilor începând cu luna martie. Decizia ar putea avea legătură cu OUG 114, cea care reglementează și activitatea din energie, așadar îi vizează și pe operatorii de telefonie mobilă.
OUG 114, cunoscută drept „taxa pe lăcomie” (taxe aplicate cifrelor de afaceri, nu profitului), prevedea taxe mai mari pentru sectorul bancar, telecom și energetic.
În primul rând, operatorii telecom sunt nemulțumiți că art. 77 din ordonanță impune o suprataxare a industriei cu un procent de 3% din cifra de afaceri. În al doilea rând, companiile telecom s-au declarat nemulțumite de amenda specială introdusă de guvern pentru operatorii telecom care au construit ilegal rețele de cablu.
Imediat cum s-a aflat de intenția Guvernului, operatorii telecom au declarat că suprataxarea industriei nu este benefică și că asta va duce la scumpiri pentru români și la scăderea investițiilor în infrastructura telecom a României.
Toți marii operatori de comunicații au anunțat majorarea prețurilor începând din luna martie, fapt pentru care senatorul ALDE, Daniel Zamfir, i-a invitat recent în Parlament pe oficialii companiilor pentru a da explicații. La dezbaterea din Parlament, însă, au venit doar reprezentanții Digi RDS-RCS.