Orange, Digi, Vodafone sau Telekom ar putea fi amendate pentru că au crescut nejustificat prețurile

Orange, Digi, Vodafone sau Telekom ar putea fi amendate pentru că au crescut nejustificat prețurile
13:00 17.04.2019

Vodafone, Telekom sau Orange au mărit prețurile la abonamente și servicii. S-a speculat că motivul scumpirilor ar fi OUG 114. Acum, Guvernul vrea să le amendeze pentru că au crescut nejustificat tarifele.

În primele luni ale anului toți operatorii de telefonie mobilă din România și-au mărit tarifele și costul abonamentelor. Astfel, unele abonamente s-au scumpit cu un euro, iar alte servicii au crescut cu câteva zeci de euro cenți.

De la Orange și Vodafone până la Telekom și Digi | RCS-RDS. Astfel, cum se face că toți operatorii au crescut prețurile pentru serviciile lor la început de an?

Totul a început cu ordonanța de urgență OUG 114, cunoscută mai ales cu „taxa pe lăcomie” (taxe aplicate cifrelor de afaceri, nu profitului), dată de Guvernul României care prevedea taxe mai mari pentru sectorul bancar, telecom și energetic.

În primul rând, operatorii telecom sunt nemulțumiți că art. 77 din ordonanță impune o suprataxare a industriei cu un procent de 3% din cifra de afaceri. În al doilea rând, companiile telecom s-au declarat nemulțumite de amenda specială introdusă de guvern pentru operatorii telecom care au construit ilegal rețele de cablu.

Imediat cum s-a aflat de intenția Guvernului, operatorii telecom au declarat căî suprataxarea industriei nu este benefică și că asta va duce la scumpiri pentru români și la scăderea investițiilor în infrastructura telecom a României.

Guvernul cere explicații în legătură cu scumpirile efectuate de operatorii telecom

Ministrul Comunicaţiilor, Alexandru Petrescu, a solicitat clarificări din partea operatorilor de telefonie în ceea ce privește creșterea tarifelor .

„Sunt revoltat şi nu voi negocia interesele românilor! În ultimele săptămâni, remarc creşteri de preţuri la tarifele în comunicaţii, într-o abordare de scumpire anticipativă, în condiţiile în care OUG114/2018 cu modificările şi completările ulterioare în sectorul telecom nu are un impact de cost imediat asupra operatorilor de telefonie mobilă”, a scris ministrul Comunicaţiilor pe 10 aprilie pe profilul de Facebook.

Amendamentele aduse Ordonanței 114 vizează suspendarea aplicării penalităților pentru dezvoltarea infrastructurii fără autorizații de construcție până la 1 septembrie.

„În timp ce mingea e la operatorii de telefonie, ministerul aşteptând propunerile acestora de simplificare a legislaţiei în domeniu precum şi discuţii privind şi alte elemente prevăzute în OUG 114/2018, milioane de abonaţi primesc notificări prin SMS în care sunt înştiinţaţi de creşteri de preţuri. În dialogul constructiv, buna credinţă a părţilor este o componentă esenţială în atingerea scopului propus! În acest sens, aştept ca alături de clarificări privind recentele scumpiri să primesc din partea operatorilor şi modele de tarifare care să aibă ca rezultat reducerea preţurilor pentru abonaţi! Punctul meu de inflexiune în negociere este interesul românilor!”, menționează Alexadru Petrescu.

Amenzi mai mari pentru companiile cu clauze abuzive în contracte

Mai mult, Daniel Zamfir, președintele Comisiei economice, industrii și servicii din Senat, a spus că există un dezechilibru între furnizorii de telefonie mobilă și consumatori și că acesta ar putea fi rezolvat prin aplicarea unor amenzi mai mare pentru companiile care utilizează clauze abuzive.

„Consumatorul român, în momentul de faţă, este pus în situaţia de a fi captiv unui contract. Ca atare, modificările legislative pe care ni le propunem sunt în măsură să reechilibreze prestaţiile companiilor de telefonie mobilă…Două au fost propunerile venite azi în cadrul şedinţei. Prima a venit de la ANPC şi se referă la creşterea cuantumului amenzilor aplicate companiilor care utilizează clauze abuzive”, a spus Daniel Zamfir.

Preşedintele Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, Marius Pîrvu, a afirmat că amenda pentru clauze abuzive este acum una „ridicolă”, de 100 de lei.

A doua propunere se referă la aplicarea efectului erga omnes pentru contracte. Adică dacă un consumator câștigă un proces în care se stabilește rambursarea unor sume sau eliminarea unei clauze abuzive din contract, acestă măsură ar trebui să se aplice tuturor contractelor pe care respectivii operatori îi au cu clienții.

Sursa: Adevărul