În aceste zile, poate mai mult ca oricând, mass-media trebuie să fie cerebrală și să încerce, atât cât este posibil, să informeze corect, profesionist și fără exagerări, atât în conținut, cât și în forma de transmitere a acestor informații importante pentru populație.
În această perioadă, organismul de monitorizare și control a mass-mediei românești, CNA (Consiliul Național al Audiovizualului) a monitorizat în proporție de 99% tot ceea ce s-a difuzat pe posturile de televiziune, în special pe cele cu profil de știri și actualitate. Printre posturile monitorizate a fost și România TV, post cu specific de știri 24/24 și, confomr Amendă pentru România TV, postul a fost sancționat cu amendă de 5000 lei.
Potrivit comunicatului și argumentării deciziei de amendare a postului România TV, se precizează faptul că postul a fost sancționat pentru modul în care a fost reflectată în spaţiul audiovizual criza generată de noul coronavirus Covid-19.
”CNA a analizat o serie de rapoarte întocmite de Direcţia Monitorizare pentru modul în care a fost reflectată în spaţiul audiovizual criza generată de noul coronavirus Covid-19. Potrivit unui comunicat al CNA, în şedinţa de joi au fost monitorizate mai multe emisiuni de ştiri şi dezbateri difuzate de 11 posturi de televiziune, respectiv Antena 1, Antena 3, B1 TV, Digi 24, Kanal D, Naţional TV, Prima TV, Pro Tv, Realitatea Plus, România TV şi TVR 1, rapoartele cuprinzând perioada 24 – 28 februarie şi zilele de 4, 11 şi 14.03.2020. Constatând încălcări ale Codului de reglementare a conţinutului audiovizual, Consiliul a sancţionat posturile România TV şi Antena 3 cu câte o somaţie publică pentru nerespectarea prevederilor art. 65 şi ale art. 75. În cazul televiziunii România TV a fost reţinut şi art. 64. alin. (1) lit. b.
Totodată, membrii Consiliului au hotărât să emită o decizie de intrare în legalitate în privinţa celor două variante ale spotului publicitar tv aferent campaniei de promovare a produsului Vel Pitar („Vel Pitar, alege siguranţa alimentară, gama – 30 sec.” şi „Vel Pitar, alege siguranţa alimentară, gama, imagini – 30 sec.”), difuzate cu încălcarea dispoziţiilor art. 101 din Codul audiovizualului, conform cărora „este interzisă orice formă de promovare a unor produse sau a unor servicii care sugerează publicului ori îl instigă să renunţe la alte produse sau servicii similare ori asemănătoare identificabile”.
În acest context, CNA reaminteşte radiodifuzorilor necesitatea respectării de către furnizorii de servicii media audiovizuale a măsurilor dispuse pe durata instituirii stării de urgenţă (Instrucţiunea nr. 2 din 16 martie 2020). În aceeasi şedinţă, postul Antena 3 a primit somaţie publică deoarece nu a respectat dispoziţiile art. 40 alin. (1) şi nici pe cele ale art. 64 alin. (1) lit. b) din Codul audiovizualului. Raportul de monitorizare a cuprins emisiunile „Sinteza zilei” (ediţiile din 12 şi 18.02.2020) şi „Esenţial” (ediţia din 13.02.2020). CNA a revocat decizia luată în şedinţa din 10.03.2020 privind sancţionarea cu somaţie publică a postului TVR 2.