Omul modern își face piața online. Din câteva clickuri, sacoșa cu alimente este livrată la ușă. Apă, sucuri, mezeluri false și produse lactate, toate a căror etichetă este neverificată, acesta fiind și un pas de neomis, spun specialiștii.
Fabricarea alimentelor s-a transformat de mult într-o afacere. Nimic greșit, doar că pesticidele parcă au devenit acționar majoritar. Iar într-o lume în care ele persistă și consecințele se văd, promovarea unei alimentații cât mai curate devine o necesitate. Primul pas înspre bine: ne bazăm pe etichetă, spune nutriționistul Luiza Pîrvu.
„Dacă pe etichetă scrie 100% organic, evident ca aceste ingrediente sunt organice. Dacă scrie organic și atât înseamnă că peste 95% din ingrediente sunt organice sau bio sau ecologice. Eticheta pe care scrie ”cu ingrediente organice” înseamnă că peste 70% din ingrediente provin din culturi organice”, a declarat specialistul pentru Antena 3.
Procesatorii de carne au găsit metode să afume produsele fără nicio scânteie și fără pic de fum: le injectează cu arome lichide, care dau doar gustul specific, caz aflat în mijlocul opiniei publice în 2013, în urma unui reportaj.
Oamenii cumpără de cele mai multe ori, dar carnea afumată este, de fapt, vopsită cu aromă de fum, adică în produs sunt injectate mai multe substanțe care îi dau aroma dorită de români, cum ar fi dioxine, hidrocarburi aromatice sau gudron.
Oamenii nu își dau seama ce cumpără și nici vânzătorii ce scot la raft, ba chiar întrebați despre situație precizează doar că pe produsul lor nu spune sub ce formă a fost afumat. Nici când vine vorba despre carnea ambalată nu stăm mai bine. Dacă produsul a fost afumat așa cum trebuie, compania scrie pe etichetă, dacă nu, nu scrie nimic.
O alternativă la mâncărurile pline de grăsimi și E-uri cu care suntem obișnuiți, asta oferă magazinele cu produse 100% naturale, fie că vorbim de fructe, lactate sau carne. Prin 2011, aproape de începutul lor pe piață, puțin le treceau însă pragul. Își plăteau furnizorii, lumina, gunoiul, angajații și asta era tot.
Atunci, oamenii nu erau educați în a consuma produse curate. Dar vremurile s-au schimbat, iar de la cei doi-trei clienți fideli de odinioară, magazinele bio au devenit cu adevărat vizibile.
Pe de altă parte, prețurile acestor produse nu sunt pentru oricine. Costă dublu, uneori chiar triplu față de alimentele obișnuite, asta pentru că cererea este încă mică, iar transportul scump. Cele mai multe sunt importate din Germania, Austria și Ungaria.