Oameni cu idei de afaceri sunt peste tot în lume, unele bune, altele mai puțin. La fel de important este și modul cum îți vinzi aceste idei, sau ce vrei de fapt. Importantă este și planificarea unei idei și, implicit, a viitoarei afaceri. Contează foarte tare și cui îi prezinți ideile tale de antreprenoriat, unor investitori cu potență financiară, sau doar prietenilor. Ideile de afaceri pot deveni o adevărată mină de aur, care poate atrage bani, dar nimic nu se face la întâmplare. Așa este și cu afacerea cu care o româncă a dat lovitura. Oricine poate face asta și îți aduce bani frumoși în plus, dar important este ce faci mai departe.
Aurul, metalul galben prețios, poate fi o sursă foarte bună pentru afacerea ta. Dar nu despre asta vrem să vorbim, ci despre idei de afaceri care pot deveni mine de aur.
Există, peste tot în lume, multe idei și oportunități de afaceri cu care pot genera un profit bun și care să aducă cuiva bani frumoși.
Este de la sine înțeles că, înainte de a te aventura în orice tip de afacere, trebuie să ai o idee bună despre cum se fac afacerile. Fă o bună cercetare cu privire la potențialul și cererea ideii de afaceri pe care dorești să o începi.
Ai o idee pentru o afacere? Te-ai gândit deja să transformi această idee în realitate și în bani? Atunci, primul pas este să stabilești dacă ideea merită să o duci pâbnă la capăt.
Mulți oameni au idei grozave. În timp ce succesul în afaceri poate începe cu o idee bună, munca grea implicată în construirea visului este cea care va da roade.
Pentru a obține parteneri și investitori, trebuie să construiești un caz de afaceri. Cu excepția cazului în care nu poți finanța totul de unul singur.
Înainte de discuta de afacerea cu care o româncă a dat lovitura, te invităm să vezi care sunt, în general, pașii de la idee la o afacere de succes:
Pregătirea unui caz de afaceri scris sau a unui document de oportunitate de afaceri, așa cum este numit uneori, este un preambul la un plan de afaceri mult mai detaliat.
Acesta te ajută, în primul rând, să te convingi că ideea merită să o urmărești și, dacă ai mai multe idei extraordinare, te ajută să stabilești care este cea care merită cel mai mult timpul și efortul tău.
Pe scurt, realizarea unui Business Case se reduce la trei sarcini esențiale:
Privind în jur, în peisajul corporatist, vei vedea o proliferare de companii mici. Majoritatea vor rămâne mici. Unele vor crește și vor deveni întreprinderi globale care vor angaja mii de oameni.
Cât de mare va deveni compania ta? Asta depinde de tine și de cât de ambițios ești. Te mulțumești să conduci ceea ce se numește o afacere de „stil de viață”?
Aceasta este o afacere cu un număr relativ mic de angajați, probabil fără alți investitori în afară de fondatori și operatori, cu venituri durabile și cu un profit suficient pentru un stil de viață foarte confortabil.
Ce zici de o ieșire timpurie? Construiește-ți rapid afacerea pentru a o vinde și a încasa banii. Acesta este obiectivul multor întreprinderi nou înființate, în special al celor care sunt finanțate din exterior.
De cele mai multe ori, un document Business Case este pregătit pentru a atrage investitori. De asemenea, poate fi folosit pentru a atrage angajați sau parteneri care să lucreze la construirea afacerii.
În primul rând, însă, ar trebui să fie pentru tine, astfel încât să fii pregătit să te dedici numeroasele ore de muncă grea necesare pentru a pregăti un plan detaliat și apoi să începi sarcina de a transforma afacerea într-o întreprindere de succes.
De asemenea, îl poți folosi ca instrument pentru a obține un feedback inițial de la colegii, prietenii, asociații de afaceri și alte persoane în care ai încredere și care sunt dispuse să te asculte.
Realitatea în afaceri este că majoritatea companiilor vor eșua în primii cinci ani. Dintre cele care reușesc să treacă de primii cinci ani, mai mult de jumătate vor eșua în cei cinci ani.
Atunci de ce eșuează atât de multe întreprinderi? Motivul cel mai des invocat este lipsa capitalului financiar. Aceasta este o scăpare.
Gândește-te la asta: cu o finanțare nelimitată, nu vei eșua niciodată, nu-i așa? Dacă o afacere are un plan bun și un management bun, va fi capabilă să strângă capitalul necesar.
Adevăratul motiv pentru majoritatea eșecurilor de afaceri este incapacitatea managementului de a executa planul de afaceri. Nu există o lipsă de capital.
Cu toate acestea, un management bun începe prin a se întreba: „este ideea de afaceri viabilă în primă instanță”?
Acesta este motivul pentru care este atât de important să se realizeze mai întâi Business Case-ul. Pregătirea acestuia te va ajuta cel puțin să separi ideile bune de cele care sunt defectuoase încă de la început.
A face bani în afaceri nu este rezultatul faptului de a avea o idee bună sau chiar un plan de afaceri cuprinzător. Este nevoie de spirit antreprenorial și de un management solid pentru a face bani.
Ești un antreprenor? Este aceasta o abilitate înnăscută sau o poți învăța? Dacă nu ai niciun fel de experiență, poți totuși să începi și să dezvolți o afacere uriașă?
Ei bine, Steve Jobs, Richard Branson, Michael Dell, Bill Gates, Sergey Brin și Mike Lazaridis au făcut-o fără să aibă nicio experiență anterioară în afaceri!
Acum că avem toate datele unei viitoare afaceri de succes, este momentul să vorbim despre o româncă, Alexandra Drăgăan, care a plecat de la o necesitate urgentă, la afacerea cu care a dat lovitura.
În cadrul rubricii „Afaceri de la zero”, publicația „Ziarul Financiar” a prezentat o idee de afaceri, realizată de Alexandra Drăgan, totul plecând de la propria-i nuntă.
Românca, acum antreprenor de succes, povestește că totul a plecat de la necesitatea de a-și scrie singură invitațiile de nuntă către prieteni, familie, rude, etc. Dar acest aspect nu a venit chiar așa de nicăieri, povestește Alexandra Drăgan:
„S-a dezvoltat pasiunea asta încă din şcoala primară. Îmi place să spun că `Scrisul Alexandrei‘ nu a pornit de la un hobby, ci din iubire.
Are legătură cu invitaţiile de la nunta mea – mi-am creat propriile invitaţii, iar feedbackul a fost foarte bun şi m-a încurajat să continui.”, povestește Alexandra Drăgălan pentru ZF.ro.
De la pasiune a ajuns la necesitate, atunci când s-a văzut în fața unei situații fără precedent. Pregătindu-se de nuntă, avea nevoie de invitații, dar altfel decât cele standard.
Așa că, povestește Alexandra, „Am scris în jur de 80 de invitaţii. Nu m-am gândit atunci că voi face un business din asta.”.
În același interviu, tânăra antreprenoare recunoaște că nu s-a gândit la a face un business de succes din asta:
„Nu m-am gândit atunci că voi face un business din asta. Când am descoperit prima dată caligrafia erau foarte puţini doritori pe piaţă.
Acum suntem foarte ancoraţi în mediul digital, asta înseamnă evoluţie şi trebuie să mergem în această direcţie, dar nu trebuie să uităm de frumos şi emoţie.
În 2019, m-am gândit să fac un business serios din Scrisul Alexandrei. Primeam din ce în ce mai multe comenzi şi am decis să facem ceva în legătură cu asta.“, mai spune atreprenoare.
Astăzi, dintr-o idee și o necesitate, Alexandra Drăgan, (vezi galeria), a făcut un adevărat business, cu comenzi lunare de cel puțin 30 de produse, cu prețuri variind între 40 și 350 de lei.
În acest moment se gândește să-și ducă afacerea la un nou nivel. Planul Alexandrei este de a intra și pe piețele externe, oferind produse de calitate.
Deja, spune românca, are profituri considerabile, anul 2021 aducându-i aproximativ 20.000 de lei profit.
„Am pornit cu hanoracele pentru copii de la fetiţa mea, care acum are trei ani. Anul trecut i-am caligrafiat un mesaj de suflet, «copil minune». Nu a fost cu scopul de a-l vinde, dar postându-l pe social media, am primit un feedback foarte bun şi au apărut şi solicitările.
Vrem să ne extindem şi peste hotare, dar asta în anii următori. Văd o dinamică pozitivă în vânzări, plus 50% sau chiar 100% faţă de anii trecuţi. Magazinul online va contribui la dublarea cifrei de afaceri.
Sunt un mic antreprenor şi vreau să devin unul mare. Cred că m-aş putea îndrepta către 100.000 de lei cifră de afaceri anuală, mai ales dacă vom merge în zona corporate!, mai spune Alexandra Drăgan.
Da, poți fi milionar. Ceea ce este cu adevărat grozav la înființarea unei companii este că poți deveni bogat creându-ți propriul teren de joc.
În afaceri, însă, tu pregătești scena. Tu stabilești regulile, și poți câștiga mult.
Cu toții auzim de superstaruri în afaceri, directori executivi ai marilor corporații, antreprenori precum Richard Branson și Steve Jobs.
Dar nu auzim niciodată de Harry Huckinputch din Dinkledorf, care a creat un software pentru contabili pe care l-a vândut cu 12 milioane de dolari. Și de ce am face-o?
Iată cum, dintr-o necesitate, poți ajunge să faci o afacere de succes, precum afacerea cu care o româncă, Alexandra Drăgan, a dat lovitura.
Dar, atenție!, este o greșeală să intri în afaceri cu unicul scop de a deveni bogat. Dar dacă intri în afaceri pentru a atinge măreția, s-ar putea să ai noroc și să obții independența financiară în același timp. Mult noroc cu toate acestea!