Un nou tip de turism face furori în țara noastră. Românii care au pariat pe acest business banal fac deja foarte mulți bani. Vestea și mai bună pentru ei este că afacerea continuă să se dezvolte. Află în ce sector au dat lovitura și învață secretele meseriei de la ei. Domeniul este deja celebru în Occident.
Oenoturismul sau turismul viticol presupune vizite la crame, degustare de vinuri, plimbări în podgorii sau chiar participarea activă la recoltarea strugurilor. Este un business care câştigă teren în România. Pe acest sector au pariat niște români și deja fac milioane de euro.
Antreprenorii din industria vinului estimează că adăugarea componentei de turism în business le-ar putea mări veniturile considerabil în următorii 5-10 ani, iar primul pas făcut de mediul privat în dezvoltarea acestui segment este promovarea lui. Așa a apărut Evadare în Dealu Mare, un eveniment care promovează vinurile din regiunea prahoveană.
Pentru zone din Italia, Franţa sau Spania ori chiar mai îndepărtate (California, Australia), turismul viticol este o ramură economică profitabilă, care prosperă tot mai mult. La o scară mai mică, o astfel de afacere se poate dezvolta şi în România, sunt de părere specialiştii din industria vinului şi fondatorii de crame româneşti.
„Este o cerere mare acum. Nu mai avem weekenduri libere pentru turişti până pe 10 decembrie, deşi avem o capacitate de 22 de locuri în camere duble şi 30 de locuri pentru teambuildinguri. Primăvara şi toamna, în această perioadă, vin grupuri în teambuilding”, a dezvăluit David Sandu, proprietarul Cramei de Piatră, referindu-se la cererea pentru spaţiile de cazare în mijlocul podgoriilor româneşti.
David Sandu are crama din Vadu Săpat (judeţul Prahova), din 2017, timp în care investiţiile au ajuns la 2,5 milioane de euro până în prezent, reprezentând atât surse proprii, cât şi credite. Produce acum 25.000 de sticle de vin pe an.
„Luăm în calcul extinderea, la începutul anului viitor vom face un salon de evenimente, iar în viitorul apropiat, vom adăuga noi spaţii de cazare. Un mic procent al clienţilor îl reprezintă turiştii români care sunt experimentaţi. În schimb, ne bucură că vin mulţi turişti din străinătate, care cunosc acest tip de turism. Noi, de anul trecut, am început să ne promovăm mai mult pe Google şi au venit mai mulţi turişti străini. În unele săptămâni, 70-80% dintre turişti erau străini: englezi, spanioli, italieni, francezi, japonezi sau chinezi. Am avut turişti din peste 30 de ţări, iar cele mai îndepărtate sunt Vietnam, Austrailia şi Noua Zeelandă”, a explicat antreprenorul.
O altă idee profitabilă aparține familiei Timiş, care deține businessul CrisTim. În 2018, aceștia au cumpărat un conac în Chiţorani (jud. Prahova) şi patru hectare de teren, deschizând 16 bungalowuri de lux în vară. La ora actuală, Casa Timiş înseamnă un domeniu de 140 de hectare cu un complex turistic ce se întinde pe 16 hectare, 70 hectare de viţă-de-vie, 12 hectare de livadă, trasee de biciclete, locuri de joacă pentru copii, trei lacuri şi teren de minigolf.
„A avut o evoluţie deosebită. A devenit o zonă cu interes turistic ridicat şi, de când am deschis noua facilitate, avem cu 30% mai mult public din străinătate”, a precizat Cristina Timiş, fondatoarea CrisTim, în cadrul unui eveniment dedicat gastronomiei şi vinului românesc.
În prezent, Casa Timiş are un grad de ocupare de 80% pe zi, pentru toate facilităţile de cazare, susține Radu Timiş Jr, CEO CrisTim. Afaceristul spune că vin mai mulţi turişti străini, dar tot românii râmân clienți fideli. Ţinta sa este promovarea în afară prin agenţii de turism străine.
Complexul are un preţ mediu de cazare de 150 euro/cameră, iar la un grad de ocupare de 80% în ultimele trei luni, încasările sunt de 300.000 de euro, potrivit Business Magazine.