În perioada pandemiei, după instaurarea restricțiilor, un număr important de români s-au văzut în fața unei probleme greu de rezolvat atunci, mai ales datorită restricțiilor de deplasare. Era vorba de actele de identitate care au expirat. Ca urmare a acestei situații, autoritățile luau decizia de a prelungi valabilitatea documentelor pentru 90 de zile. Dar acum, având în vedere că nu mai există restricții, documentul care atesta valabilitata și-a pierdut efectele. Ca urmare românii cu cărți de identitate expirate vor trebui să-și facă unele noi.
Începând din primele zile are restricțiilor impuse de autorități, ca urmare a declanșării pandemiei, majoritatea dintre noi am fost obligați să stăm în case. Asta se întâmpla la începutul anului 2020 când pandemia covid intra în România. Ca urmare a acestor restricții a apărut și o situație neprevăzută de autorități, dar reglementată ulterior.
Un număr important de români erau nevoiți, ca urmare a expirării actelor de identitate, să și le schimbe, și cum serviciile de evidența populației nu funcționau, a fost emis un ordin de ministru prin care se prelungea perioada de valabilitate cu 90 de zile pentru actele de identitate expirate.
Decizia a rămas în vigoare pe toată perioada restricțiilor dure, când, așa cum spuneam, am fost forțați de situație să stăm în case. Odată cu ridicarea acestor restricții, și funcționarea serviciilor de evidența populației, cum era de așteptat, ordinul și-a pierdut și el valabiltatea.
Așa se face că, recent, Ministerul Afacerilor Interne a emis un comunicat prin care anunță expirarea perioadei de 90 de zile și obligativitatea celor în cauză să-și preschimbe actele de identitate cu unele noi.
Conform datelor prezentate în comunicat, în toată această perioadă de restricții au fost „387.000 documente de identitate expirate în perioada 01.03.2020 – 07.03.2022”. Și, mai spune MAI, „până la data de 28.05.2022 pentru aproximativ 267.000 nu a fost solicitată preschimbarea.”
„Începând cu data de 7 iunie 2022, actele de identitate care, potrivit legii, au expirat pe timpul stării de urgență și stării de alertă, însă au rămas valabile pentru o perioadă de 90 de zile de la încetarea acestei stării, își pierd valabilitatea.
(..) Pentru evitarea prezentării, în același timp, a unui număr mare de persoane la sediul acestor servicii publice, recomandăm cetățenilor să acceseze platformele de programare on-line şi/sau telefonic existente la nivelul serviciilor publice comunitare locale de evidență a persoanelor.
Astfel, recomandăm consultarea programului de activitate al serviciului public comunitar de evidență a persoanelor de la locul de domiciliu, inclusiv prin accesarea website-urilor primăriilor în subordinea cărora acestea funcționează.”, anunță M.A.I. în comunicat.
Așadar, dacă vă aflați într-o situație de acest gen, este momentul să mergeți și să vă schimbați cartea de identitate, dacă a expirat în perioada amintită în comunicatul emis de M.A.I.