Transfăgărășan sau ”Drumul printre nori”, cum mai e denumit spectaculosul traseu, a fost construit în perioada 1970-1974, la inițiativa lui Nicolae Ceaușescu. Printre cei care au muncit aici, pe vremea când erau soldați, se numără și actorul Jean Paler. În exclusivitate pentru Playtech Știri, el ne-a dezvăluit de ce refuză să revină în acest loc, dar și cu câți bani a fost plătit, în urmă cu 50 de ani, pentru uriașul efort fizic depus.
Actorul Jean Paler are amintiri dureroase din anii în care a trudit la construcția Transfăgărășan. Prin urmare, în cei 50 de ani de la inaugurare, el a refuzat să se întoarcă aici, în locul unde i-au murit camarazii de armată. Povestea lui, din acea perioadă, este emoționantă:
”De ce să mă mai întorc acolo, pe Transfăgărășan? Nu am amintiri frumoase, aș plânge. Mi-au murit mulți camarazi, s-a surpat șoseaua cu ei, alții au murit în timp ce se dinamita muntele.
A rămas acolo multă durere. Se spune oficial că au murit vreo 40 de persoane. Nu e adevărat, au murit sute de soldați. Am stat în frig și în foame, a fost iadul pe pământ!”, spune Jean Paler, exclusiv pentru Playtech Știri.
Jean Paler ne-a dezvăluit și câți bani a primit pentru cei doi ani de muncă grea, cot la cot cu pușcăriașii:
”Ni s-a promis că ne vor da bani mulți, pentru cei doi ani de muncă de ocnaș la Transfăgărășan, când ne vom întoarce acasă. Am tras ca nebunii, iar când ni s-au înmânat CEC-urile, ne-am trezit că aveam în cont suma de 400 de lei.
Bătaie de joc, o mizerie de bani! Din acești bani cel mult îți puteai lua o pereche de pantofi”, și-a amintit Jean Paler, cu dezamăgire, despre cea mai grea perioadă a vieții.
Transfăgărășan măsoară 151 km și face parte din DN 7C, drum ce începe din județul Argeș, sat Bascov, de lângă județul Pitești și se intersectează cu DN1, lângă comuna Cârțișoara, între Sibiu și Brașov. Este considerat cel mai frumos drum din România.
Vara, restricțiile cuprind perioada de întuneric, între orele 22.00-6.00, traseul fiind foarte unul periculos, iar limita de viteză recomandată este de 40 km/h. În timpul iernii, Transfăgărășan este închis circulației rutiere.
Citiți și: Transalpina se redeschide de la 1 Mai 2024. Cele mai frumoase obictive turistice din zonă
Transalpina este cea mai înaltă șosea din România, punctul maxim fiind în Pasul Urdele, la 2.145 de metri înălțime. Transalpina, care rivalizează cu Transfăgărășanul, are o lungime de 150 de kilometri, de la Bengești Ciocadia, din Gorj, până la Sebeș, în județul Alba. Se va redeschide pe data de 1 Mai, iar Transfăgărășanul urmează a fi redat circulației în luna iunie, în funcție de condițiile meteorologice:
”În fiecare an, numărul de turiști crește după redeschiderea circulației pe Transalpina. Acest drum ne ajută să avem turiști de o zi sau două, astfel că trebuie să venim cu servicii extra ca să reușim să-i determinăm pe turiști să rămână în zonă“, a spus Lucian Spafiu, proprietar al mai multor spații de cazare din Rânca și Novaci.
Titi Aur, celebrul pilot român, expert în conducerea defensivă, le oferă șoferilor câteva sfaturi, pentru a fi în siguranță, pe acest traseu dificil:
”Pe Transfăgărășan, care se va redeschide cel mai probabil în luna iunie, ca în fiecare an, când vine vremea mai bună, dar și pe Transalpina, care se va redeschide pe 1 Mai, nu există vreun mare pericol.
Este frica atât de mare, de râpă, de prăpastie, de înălțime, încât șoferii stau cuminți. Important este ca, atunci când se redeschid, mai ales la început, trebuie să avem anvelope de iarnă, de ploaie. Nu te duci cu niște cauciucuri uzate. Asfaltul este încă rece, chiar dacă drumurile sunt curățate de zăpadă, se scurge încă apa din topirea zăpezii. Sus, la înălțime, șoseaua se usucă cu mult mai greu.
În general, nu se întâmplă accidente mortale pentru că există această teamă de a conduce cu viteză”, spune Titi Aur, exclusiv pentru Playtech Știri.