Piața polițelor RCA din România a avut parte de o perioadă extrem de grea inclusiv în 2023, prin falimentul a două mari copnai, City Insurance și Euroins. Statul a intervenit, de fapt, cerând insolvența companiilor, ceea ce a dus la dezechilibre. Ulterior, lucrurile s-au mai stabilizat, iar în 2024 aflăm că se schimbă regulile pentru repararea mașinilor pe asigurare. Citește și află despre ce schimbări este vorba.
După falimentul celor de la City Insurace, statul român, surprinzător, cerea insolvența companiei Euroins, rămase unul din cei mai mari asigurători RCA după falimentarea celor de la City. Euroins a fost acuzată de un deficit de capital de peste 400 de milioane de euro.
Vezi și: Euroins e oficial în faliment
Mai trebuie reamintit că la momentul declanșării acestui scandal, Euroins deținea o cotă de piață de aproape o treime pe segmentul RCA și era al treilea mare asigurător din România. ASF venea și cu propuneri pentru a face față consecințelor pe termen scurt.
O soluție propusăa tunci de ASF era acoperirea creanțelor clienților Euroins, iar pentru rezolvarea situației pe termen mediu, președintele ASF vorbea de adoptarea unei noi legi privind RCA și înființarea unei companii susținute de stat, cu scopul de a consolida piața, compania fiind sub brand-ul CEC Bank. Anunțul cu privire la apariția companiei de stat venea la începutul anului trecut.
Vezi și: Vestea bune pentru șoferii români. De când se pot cumpăra polițe RCA de la CEC Bank
După o perioad extrem de volatilă, s-au mai stabilizat lucrurile în piață, dar la început de 2024, autoritățile de reglementare din piață spun că se schimbă regulile pentru repararea mașinilor pe asigurare.
Dacă până de curând, șoferii care aveau asigurare RCA își puteau repara mașina la orice service, conform ASF și autorităților de reglementare în domeniu, se schimbă regulile pentru repararea mașinilor pe asigurare. Vorbim de acele reparații în regie proprie.
Conform specialiștilor din piață: „A luat o amploare foarte mare această solicitare de plată în regie proprie. Cu consecinţe nefaste în ceea ce priveşte siguranţa circulaţiei”, asta însemnând, de fapt, că reparațiile fie sunt făcute de mântuială, doar pentru a încasa banii, sau făcute prost, ceeac e duce la un pericol clar pe drumuri. Până la acest moment, când se dorește ceastă scimbare, șoferii care trebuie despăgubiți de companiile de asigurare, încasau banii înainte de reparația propriu-zisă a mașinii în regie proprie. În baza evaluaării situației, compania decide care este suma de dat, iar șoferu își plătește singur reparațiile.
Din păcate, însă, și practica nu este de ieri de azi, lucrurile nu sunt făcute întotdeauna așa cum trebuie, și de cele mai multe ori există fraude și ilegalități, așa cum explică și președintele COTAR, Vasile Ștefpnescu:
„Dacă reparaţia face 5.000 de lei, asiguratorul spune: îţi dau 2.500 de lei. El dacă se duce la un service autorizat, vede că reparaţia costă 4.000-5.000 de lei, exact cum era iniţial reparaţia.
Atunci ce face? Îl cheamă pe Gheorghiţă din spatele blocului. Ia dă şi mie două ciocane aici sau schimbă-mi si mie nu ştiu ce la roată. Ei iau banii şi nu-şi mai fac maşina. Şi-o fac în regie proprie. Şi poate iau de la dezmembrări lucruri care nu sunt ok.”, explică președintele COTAR, conform Observator.
Vezi și: Când expiră polițele RCA, de fapt. Anunțul serii care-i interesează pe șoferii din România
Deși vorbim de o piață în creștere, și cu jucătorii rămași nesiguri, România încearcă să-și echilibreze legislația în vigoare în piața polițelor RCA. Pe de altă parte, din păcate, suntem pe locul unu a numărul de accidente, ceea ce ridică noi semne de întrebare.