A fost făcut un anunţ pentru români. Actele de stare civilă nu vor mai fi emise ca până acum, regulile se schimbă. Ce se întâmplă cu certificatele de căsătorie și cu cele de naștere. Care este noua regulă de care trebuie să ştie toată lumea și de când se va aplica.
S-au anunțat reguli noi la emiterea certificatului de naștere sau de căsătorie. Este vorba despre un proiect de ordonanță pus în dezbatere la Ministerul Afacerilor Interne (MAI).
Legislația care vizează actele de stare civilă a fost modificată în vara anului trecut. Noile reguli urmau să intre în aplicare din 24 septembrie 2023, însă se dorește amânarea termenului de aplicare a regulilor.
Proiectul a fost adoptat de Guvern în ziua de 31 august, iar printre schimbările care trebuie aplicate de anul viitor, se pare, se regăsește și posibilitatea de a depune cererile privind actele civile la oricare serviciu de evidență a persoanelor sau primărie.
De asemenea, cererile urmează să fie soluționate tot acolo, ceea ce va ușura obținerea actelor, dar și faptul că actele de naștere, de căsătorie și de deces nu se vor mai completa de mână, ci vor fi tipărite.
Astfel, măsurile stabilite anul trecut în ceea ce privește actele de stare civilă, respectiv actele de naștere, de căsătorie și de deces se vor aplica la doi ani de la apariția lor.
”Prorogarea termenului de la care se asigură, la nivel național, infrastructura informatică necesară operaționalizării SIIEASC (Sistemul Informatic Integrat pentru Emiterea Actelor de Stare Civilă – n. red.), de la 24 septembrie 2023 la 24 septembrie 2024. Astfel sunt create premisele cadrului legal necesar operaționalizării proiectului SIIEASC, cu impact asupra soluționării cu celeritate a cererilor cetățenilor români și străini ale căror acte și fapte de stare civilă sunt înregistrate în România.
În prezent, proiectul SIIEASC este în etapa de verificare a sistemului, astfel încât prorogarea termenului este necesară pentru deschiderea proiectului pilot și instruirea ofițerilor de stare civilă de la nivelul întregii țări, în sistem de «train the trainer»”, se scrie în nota de fundamentare.
Certificatele de stare civilă se vor completa informatic și vor fi tipărite pe formularele dedicate. Prin proiectul de față se mai stabilește și procedura de înregistrare a actelor şi faptelor de stare civilă atunci când nu este posibilă completarea actelor în sistem informatic. Aceste situații se pot ivi din cauza unor probleme tehnice.