Deși tehnologiile au evoluat, și ca dovadă stau marii giganți care oferă servicii IPTV în restul lumii, numărul clienților din România a rămas neschimbat în raport cu anul trecut. Cu toate astea, în aceste zile asistăm la o tranzacție gigant pe piața media din România, în valoare de 15 milioane de euro, care ar putea schimba această stare de fapt. Citește mai departe și vezi despre ce este vorba.
Serviciile IPTV video se referă la furnizarea de conținut media, videoclipuri sau televiziune în direct prin intermediul unei rețele IP, și va utiliza fie internetul public, fie o rețea locală privată, fie o rețea de mare capacitate. Diferitele aplicații includ televiziunea liniară, televiziunea neliniară și este utilizată în întreprinderi mici și mijlocii, întreprinderi mari, clienți rezidențiali.
Vezi și: Televiziunea din România care a intrat în insolvență. Vestea care a șocat piața media
Dimensiunea pieței globale de IPTV a crecut de la 118,67 miliarde de dolari în 2022 la 138,81 miliarde de dolari în 2023, cu o rată de creștere anuală de 17,0%. Războiul dintre Rusia și Ucraina a perturbat șansele de redresare economică globală în urma pandemiei COVID-19, cel puțin pe termen scurt.
Războiul dintre aceste două țări a dus la sancțiuni economice asupra mai multor țări, la o creștere bruscă a prețurilor la materiile prime și la perturbarea lanțului de aprovizionare, provocând inflație la nivelul bunurilor și serviciilor și afectând multe piețe din întreaga lume. Se preconizează că dimensiunea pieței globale de IPTV va crește până la 259,97 miliarde de dolari în 2027, cu o rată de creștere anuală accelerată de 17,0%.
Preferința tot mai mare pentru serviciul video la cerere (VOD) este un factor cheie care determină creșterea pieței de televiziune prin protocol de internet (IPTV). Video la cerere (VOD) este una dintre caracteristicile inovatoare pe care le oferă televiziunea prin protocolul de internet. VOD le oferă consumatorilor o gamă de videoclipuri disponibile din care pot alege.
Vezi și: RCS & RDS a făcut anunțul: ce oferă gratuit pentru toți clienții lor
Pe plan local am asistat la o stagnare a numărului de clienți agrenați în serviciile de tip IPTV, iar companiile din piața media, deși au investit în tehnologii de suport, nu prea au avut venituri importante. Printre companiile care s-au axat doar pe serviciile de tip IPTV se număra, până de curând INES Group.
Pentru locuitorii din județul Prahova, cu dare de mână, numele companiei este unul relativ cunoscut, având active în zona de IPTV în acest județ. Am spus cu dare de mână, deoarece un sistem integrat IPTV (internet + serviciul de TV inclus), nu este unul relativ ieftin, majoritatea fiind sisteme integrate dedicate și chiar personalizate.
Pe plan local, la nivelul Capitalei, singura companie care avea doar aceste sisteme de servicii integrate IPTV era INES Group, unul din cei mai importanți jucători independenți din acest segment de piață. Compania, înființată în 1995, a jucat un rol important în zona de inovații bazate doar pe ISP (Internet Service Provider), de altfel fiind printre primele companii apărute după Decembrie 1989, pe lângă celebrele rețele de cartier.
Încă de la început INES Group s-a axat doar pe soluții și servicii personalizate, pe rezidențial, dar și pe segmentul de business, iar odată cu dezvoltarea tehnologiilor IPTV, avea să fie prima companie care oferea astfel de soluții, conform Profit.ro.
Vezi și: Vestea momentului pentru Telekom. Toți clienții trebuie să afle asta
De cealaltă parte, TrustChain, companie deținută de antreprenorul prahovean George Bratu și înființată în 2017, a reușit achiziția pachetului majoritar de acțiuni de la cei doi foști proprietari INES Group, Silviu Dorinel Sabău (75% din acțiuni), și Iosf Szavuj (25% din acțiuni). În total, cei de la TrustChain au plătit 15 milioane de euro pentru această achiziție.
În ultimii ani, VOD (Video on Demand) a câștigat o popularitate extraordinară, ceea ce a dus la creșterea ratelor de adoptare a televizoarelor inteligente. De exemplu, în 2021 , Netflix a fost cea mai mare platformă de streaming video cu plată, cu 195 de milioane de abonați la nivel global.
Prin urmare, se așteaptă ca preferința tot mai mare pentru serviciile video la cerere să stimuleze creșterea televiziunii cu protocol de internet (IPTV). Normele stricte de reglementare și disponibilitatea scăzută a conținutului reprezintă un factor cheie care împiedică creșterea pieței de televiziune prin protocol de internet (IPTV).
Țările au diferite cadre de reglementare pentru calitatea transmisiunilor video. În unele jurisdicții, autoritățile de reglementare au convenit ca furnizorii de IPTV să fie supuși acelorași reglementări privind conținutul impuse furnizorilor de televiziune cu plată.
De exemplu, furnizorii de IPTV din Singapore sunt supuși codului de programare aplicat furnizorilor de televiziune cu plată. Operatorii IPTV care utilizează rețele fixe în multe țări europene, cum ar fi Belgia, Franța, Suedia și Regatul Unit, sunt supuși reglementărilor must-carry care impun furnizorilor de cablu sau satelit să retransmită semnalele posturilor de televiziune locale prin eter.
Prin urmare, se preconizează că normele de reglementare stricte și disponibilitatea scăzută a conținutului vor limita creșterea pieței IPTV.