11 mai 2023 | 09:11

Ce nu ar mai putea să facă şoferii din România. Va fi ca pe vremea lui Ceauşescu. Proiectul care sperie conducătorii auto

Utile
Ce nu ar mai putea să facă şoferii din România. Va fi ca pe vremea lui Ceauşescu. Proiectul care sperie conducătorii auto
Camera Deputaților a votat un nou proiect!

În decembrie anul trecut, un grup parlamentar depunea în Senatul României un nou proiect de lege, ca urmare a unei inițiative guvernamentale elaborată în aceeași lună. Proiectul vizează eliminarea gazelor de seră și efectele acestora în zonele urbane și rurale, precizând că, de fapt, este vorba de mobilitate urbană durabilă, un jalon prevăzut în Planul Național de Redresare și Reziliență. În luna februarie a acestui an senatorii votau proiectul de lege, ajungând în Camera Deputaților, forul legislativ pe acest gen de legislație, deputații votând în unanimitate proiectul, care precizează ce nu ar mai putea să facă şoferii din România, aducându-ne aminte de anumite restricții de pe vremea lui Ceauşescu.

Desideratul european de eliminare a gazelor de seră în zonele urbane

Un număr tot mai mare de țări și regiuni din întreaga lume elaborează și pun în aplicare sistemul de comercializare a certificatelor de emisii ca modalitate de a stabili un preț pentru emisiile de gaze cu efect de seră. La nivel mondial, 39 de jurisdicții naționale și 23 de jurisdicții subnaționale au pus în aplicare sau urmează să pună în aplicare instrumente de stabilire a prețului carbonului, inclusiv sisteme de comercializare a emisiilor și taxe. Cea mai mare piață a carbonului din lume este sistemul european de comercializare a certificatelor de emisii EU-ETS, care acoperă sectoare care emit peste 2 miliarde de tone de dioxid de carbon în fiecare an.

Vezi și: 11 țări din Uniunea Europeană cer interzicerea mașinilor pe motorină și benzină. Care este motivul

La nivel european, pe măsură ce un număr tot mai mare de țări, regiuni, orașe și state implementează politici de comercializare a certificatelor de emisii pentru a limita emisiile de CO2, rintre concluziile principale se numără faptul că lipsa de flexibilitate în structura plafonului EU ETS și incapacitatea acestuia de a se adapta la condițiile economice generale radical modificate în urma crizei financiare amenință să submineze eficacitatea sa în ceea ce privește furnizarea de stimulente pentru reducerea emisiilor.

Uniunea Europeană emitea noi directive de diminuare și, implicit, eliminare a efectelor generate de gazele de seră și a poluării în general, iar ua din măsuri spune că până în 2030 să nu mai circule nicio mașină cu combustie internă (pe benzină și motorină), în întreaga Europă. România, ca membră a UE, a început să adopte și să implementeze în ultimii ani parte din aceste directive europene. Și așa ajungem la un nou cadru legal care specifică ce nu ar mai putea să facă şoferii din România.

Vezi și: Mașinile diesel și pe benzină, aproape de a fi interzise în Uniunea Europeană. De când s-ar lua măsurile drastice

Camera Deputaților a votat un nou proiect. Ce nu ar mai putea să facă şoferii din România

Ca urmare a acestor puncte importante enunțate de UE și Comisia Europeană, în decembrie 2022 un grup parlamentar venea cu un nou proiect de lege care ne aduce aminte de vremurile de demult, din perioada comunistă, când Ceaușescu impunea restricții de circulație, celebrele zile cu soț și fără soț.

Concret, noul proiect de lege, regăsit ca jalon prevăzut în Planul Național de Redresare și Reziliență, creează așa-zisul cadrul pentru mobilitate urbană durabilă, iar justificarea proiectului de lege spune că „Obiectivul acestei reforme este de a îmbunătăți  condițiile de mobilitate în zonele urbane și rurale, de a reduce emisiile de gaze cu efect de seră generate de transporturi și de a spori siguranța rutieră în zonele urbane, prin soluții digitale și ecologice de transport”.

Cu alte cuvinte, noul cadru legal permite autorităților naționale, administrativ-teritoriale și locale să interzică sau să elimine complet din anumite zone urbane și rurale circulația autovehiculelor cu grad de poluare ridicat, sau limitarea pe o anumită perioadă a acestora, mai ales în zonele urbane aglomerate.

„Preocuparea pentru reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră din transport s-a accentuat la nivel european în ultimul deceniu ca urmare a accentuării efectelor schimbărilor climatice la care autovehiculele pe bază de combustibili fosili contribuie într­-o măsură relevantă, în special în zonele urbane.”, se mai arată în justificarea acestui proiect de lege.

Vezi și: Cum otrăvește România toată Europa. Descoperirea tulburătoare care s-a anunțat

Proiectul care sperie conducătorii auto. Va fi ca pe vremea lui Ceauşescu

Plecând de la cele enunțate anterior, și anume decizia UE de eliminare a mașinilor cu combustie internă, parlamentarii care au elaborat acest proiect de lege arată cu degetul în zona dezvoltării mobilității cu ajutorul vehiculelor electrice, spunând că, de fapt, un impediment major pentru creșterea densității de vehicule electrice este disponibilitatea stațiilor de încărcare. Ca și titlul informativ, trebuie menționat că România avea în jur de 434 de stații de încărcare a vehiculelor electrice în2020, distribuite cu precădere în mediul urban.

Vezi și: Orașul mare al României care este pe locul doi la poluare. Nu este vorba despre București sau Cluj

Proiectul de lege, votat deja în Camera Deputaților, prevede ca până în 2026, deci cu 4 ani mai devreme de ținta europeană, în zonele urbane să se limiteze numărul de mașini care vor circula prin orașele românești, obligând astfel șoferii să adopte alte mijloace de transport ecologice, fie transportul public în comun, fie biciclete sau trotinete electrice. Prevederea, așa cum spuneam, cam sperie conducătorii auto, spunând că va fi ca pe vremea lui Ceauşescu, când în anumite perioade de la sfârșitul de săptămână, în alternanță, aveau voie să circule fie mașinile cu număr par, fie cele cu număr impar.

Pe de altă parte, mai este o problemă de infrstructură, și anume mijloacele de transport în comun, făcând referire aici la autobuze, având în vedere că nu în toate orașele din România, unde există acest sistem de transport, parcul auto a fost modernizat și dotat cu autobuze ecologice. Legea a trecut de Camera Deputaților ieri, pe 10 mai, cu voturi pentru 231, contra 46, și 3 abțineri, și tot ieri a fost depusă la Secretarul general „pentru exercitarea dreptului de sesizare asupra constitutionalitatii legii.

Parteneri