Românii sunt bombardați cu oferte promoționale venite din toate părțile, astfel că alegerea multor produse și alimente se face pur emoțional, în funcție de „promoțiile de la raft”. Din păcate, la această metodă aparent „benefică” pentru clienți, dar în realitate, cu nuanțe înșelătoare, apelează toți comercianții, de la mic la mare, iar cetățenii sunt la final cei păgubiți fără cunoștința lor. La un control de rutină, lanțul de magazine Lidl a intrat sub vizorul inspectorilor de la Protecția Consumatorilor, astfel că acesta a fost prins cu nereguli care au fost sancționate corespunzător . La ce trebuie să fie atenți clienții atunci când se entuziasmează în fața promoțiilor?
Inspectorii Protecției Consumatorilor au luat în vizor practicile mai puțin „ortodoxe” folosite de supermarket-uri atunci când aduc în fața clienților oferte imbatabile. Nici lanțul de magazine Lidl nu a scăpat de controale, astfel că inspectorii de la Protecția Consumatorilor au amendat magazinul pentru modul înșelător de redactare al mesajelor publicitare, precum și pentru aranjarea produselor la raft, astfel încât, clienții să nu își dea seama ce produse intră în ofertă și care vor fi achiziționate la preț întreg.
În ciuda dovezilor clare, amenda primită de magazinul Lidl a fost contestată de avocați, explicând că nu înțeleg, de fapt, motivul clar pentru sancțiunile impuse.
Evenimentul a avut loc în decembrie 2021, la Lidl Dacia, din Iași, atunci când inspectorii Comisariatului Regional pentru Protecția Consumatorilor (CRPC) au decis să meargă în control la mai multe magazine.
Printre alte nereguli, inspectorii au găsit la raft pastile pentru mașina de spălat cu mențiunea „40+4 gratis”, bere Radler „3+1 gratis” și bere Timișoreana „7+1 gratis”, formulări care ar fi înșelătoare, potrivit inspectorilor. Mai mult, la raft nu exista și bere Timișoreana la doză, astfel încât cumpărătorii să poată compara prețurile și să își dea seama exact, dacă la bax ar fi primit o bere gratuit. Din păcate, în cazul celorlalte produse, abordarea era similară.
Așa cum multă lume știe, Lidl are promoții săptămânale, însă prețurile și ofertele sunt valabile în limita stocului disponibil. Astfel, inspectorii au găsit produse vândute la raft cu sintagma „Stoc limitat*” și cu mențiunea până la data de 16.01.2022 și 13.02.2022.
Prin această formulare, inspectorii au considerat că cetățenii pot fi înșelați, neavând nicio siguranță că vor găsi acele produse în tot intervalul menționat. , prin această prezentare.
Din cauza unei lipse de siguranță a existențe produselor la raft, cumpărătorul era, practice, îndemnat să achiziționeze imediat produsul, dacă dorește să beneficieze de acea ofertă.
Prin aceste metode de prezentare, inspectorii au considerat că ar fi fost vorba de o activitate promoțională, în care Lidl nu avea un comportament corect în relație cu clienții. Echipa de control a sancționat Lidl cu o amendă de 10.000 lei și un avertisment.
Ajunși în fața instanței după contestarea amenzii, reprezentanții Lidl au susținut că utilizarea etichetelor cu mențiunea „Stoc limitat*” este perfect legală.
Mai mult, inspectorii de la Protecția Consumatorului acuzaseră magazinul de înșelătorie, fără a oferi un exemplu concret în acest sens, așa cum prevede legea. În interpretarea Lidl, formularea „până la data…” se referea la posibilitatea existenței produsului în acest interval, nu la oferirea unei garanții că el va fi disponibil până la sfârșitul perioadei.
Magistrații Judecătoriei nu au reținut nicio explicație oferită de Lidl pentru produsele din categoria „+1 gratis”. În ciuda tuturor argumentelor prezentate de reprezentanții Lidl, magistrații au considerat că sancțiunile impuse magazinului se încadrează corect juridic, menționând că amenda de 10.000 de lei se apropie de cea minima, respectiv, 7.000 de lei pentru aceste ilegalități, ea putând ajunge până la 100.000 de lei.
„Instanţa reţine că petentul nu a făcut dovada contrară a celor reținute în procesul-verbal de constatare a contravenției, motiv pentru care nu a fost răsturnată prezumția de temeinicie a celor menționate în procesul verbal de contravenție.
Raportat la condiţiile concrete ale cauzei, instanţa apreciază că fapta petentului prezintă un grad ridicat de pericol social față de necesitatea ca comercianții să asigure o informare corectă a consumatorilor și să aibă un comportament corespunzător, fără să deruleze practici înșelătoare pentru consumatorul mediu menite să îl inducă în eroare”, au concluzionat magistrații.