Nu o dată s-a remarcat faptul că termometrele de pe stradă indică o temperatură diferită față de cea reală. Există cazuri când acest fenomen are loc și în cazul în care măsurăm temperatura cu ajutorul aparatului din mașină. Știm deja că dacă vrem să citim temperatura exactă de afară, nu trebuie să acordăm atenție termometrului din autoturism. Ce se întâmplă, însă, cu termometrele de pe stradă. Iată de ce termometrele arată temperaturi greșite!
Te-ai întrebat vreodată care este temperatura maximă pe care o poate suporta corpul uman? Recent, în București termometrele de stradă au indicat o temperatură de 40 de grade. Asta în condițiile în care, în mod oficial, temperatura era, de fapt, de doar 31 de grade. Care este explicația din spatele acestei diferențe uriașe de temperatură? Iată cum a explicat un specialist acest fenomen!
Pe întreaga planetă, temperaturile se măsoară la fel, în funcție de normele internaționale impuse. Instrumentele cu care se măsoară temperatura de afară sunt plasate la o înălțime de doi metri de sol, pe o platformă cu iarbă, într-un fel de cușcă, potrivit meteorologului Dumitru Baltă.
„Cușca este construită din stinghii din lemn care sunt îmbinate doar la capete, înclinate din interior, spre exterior. Astfel, aerul trece nestingherit în interiorul adăpostului. Arată ca niște jaluzele orizontale.
Adăpostul este vopsit în alb la exterior pentru a reflecta radiația solară luminoasă. În felul acesta, se diminuează încălzirea excesivă a adăpostului. În interior, lemnul este vopsit în negru pentru a menține radiația calorică pe care o acumulează aerul. Aici, sunt instrumentele de măsurare. Adică termometrele pentru temperatură și higrometrele pentru umiditate. La stațiile meteo moderne, aceste instrumente sunt electronice”, a explicat meteorologul Dumitru Baltă, pentru revista Click!.
În cazul mașinii, lucrurile stau puțin diferit. Cum se verifică, de fapt, temperatura corectă indicată de termometru? Temperatura pe care o afișează autoturismul este semnificativ mai mare decât cea reală. Există mai multe motive pentru care are loc acest lucru.
Trebuie să știm, în primul rând, că mașina nu are, de fapt, un termometru încorporat. Citirea provine de la un termistor, nu de la un termometru. Cel mai frecvent, temperatura este măsurată cu un termometru cu mercur. Mercurul lichid din interiorul termometrului se dilată și crește până la o anumită valoare atunci când se adaugă căldură și se contractă și scade până la o valoare mai mică atunci când se elimină căldura.
Un termistor, pe de altă parte, măsoară modificarea curentului electric ca urmare a căldurii adăugate sau eliminate, potrivit specialiștilor. Problema nu este legată de termistorul mașinii în sine. Termistoarele sunt de obicei precise.
Adevărata problemă este locul în care este amplasat termistorul în mașină. Majoritatea constructorilor auto plasează termistorul în partea din față a mașinii, în spatele grilei. Această locație expune citirile instrumentului la căldura re-radiată de suprafața drumului. Astfel, nivelul indicat de autoturism este mai mare decât temperatura reală de afară.