Pensii 2022. În zilele acestea este greu să trăiește ca și pensionar. Deși anunțate reforme și majorări ale pensiilor, guvernanții parcă nu sunt în stare să gestioneze bine lucrurile. Peste asta, mai este și birocrația dosarelor de pensii. Nu puține au fost cazurile în care dosarele au fost respinse. Motivul este documentul fără de care ți se respinge dosarul. Așa că, atenție mare! O nouă lege, Legea 76/2022, este cea care a modificat structura dosarului de pensii, și fără acest document nu veți putea depune dosarul.
Anul trecut, un grup important de parlamentari PNL depuneau un proiect de lege. Proiectul a fost menit să aducă modificări și completări la art. 106 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice. Într-un sistem, și-așa sufocat de birocrație, te-ai fi așteptat ca acest proiect să simplifice lucrurile, mai ales pentru viitori pensionari.
Din păcate, realitatea ne dă încă o lecție despre cum să ne încurcăm în dosare, adeverințe, alte hârtii și dosare, peste dosare. Tema despre care discutăm azi este Legea 76/2022, care în loc să simplifice lucrurile, le complică, adăugând încă o țidulă obligatorie la dosarul unui viitor pensionar.
Pensii 2022. Un punct menționat în proiect viza obligaţia Casele teritoriale de pensii de a transmite angajatorilor informaţii cu privire la emiterea deciziilor de pensionare pentru limită de vârstă, anticipată, anticipată parţial sau de invaliditate
Adică, mai pe înțelesul tuturor, fostul angajator, unde ai lucrat până la depunerea dosarului de pensii, va fi înștiințat că ți s-a eliberat decizia de pensionare. Alte hârtii, altă maculatură.
Până aici toate bune și frumoase, dar lucrurile devin ceva mai complicate la următorul punct din proiectul menționat, devenit Legea 76/2022, publicată deja în MONITORUL OFICIAL nr. 333 din 5 aprilie 2022. Punctul la care facem referire vorbește de documentul fără de care ți se respinge dosarul de pensii.
Pe scurt, viitorul pensionar are obligația, ca în termen de de maxim 5 zile de la emiterea deciziei de pensionare, să depună la Casa de pensii o adeverință care oferă datele de contact ale angajatorului. În noul document, cel care își depune dosarul de pensii va completa următoarele câmpuri, după cum urmează:
În cazul în care nu există la dosar, sau nu este depus în termenul impus de lege, ți se respinge dosarul de pensii. Asta înseamnă, că vrei, nu vrei, va trebui să o iei de la capăt cu toată hârțogăria necesară completării dosarului de pensii. Așa că, nu uitați de această adeverință, altfel nu veți putea ieși la pensie.
„Conform dispoziţiilor art. 56 alin (2) din Legea nr. 53/2003 privind Codul Muncii republicat, cu modificările şi completările ulterioare, constatarea cazului de Încetare de drept a contractului individual de muncă se face În termen de 5 zile lucrătoare de la intervenirea acestuia în scris, prin decizie a angajatorului, ori dacă angajatoml nu are cunoştintă de emiterea deciziei de pensionare sau în cazul pensiei pentru limită de vârstă nu are cunoştinţă de îndeplinirea stagiului minim de cotizare al salariatului, se află în imposibilitatea de a respecta prevederile legale în ceea ce priveşte termenul de constatare a încetării de drept a contractului individual de muncă.”, se arată în Legea 76/2022.