Ludovic Orban a făcut public programul de guvernare, înaintea obțineri votului de încredere din partea Parlamentului. Din acel document, lipsesc însă 140 de kilometri de autostradă, în construcție sau lansați la licitație.
Conform unei analize publicate de Economica.net, din programul de guvernare propus de Ludovic Orban lipsesc câteva elemente importante. În contextul în care România este recunoscută pentru lipsa infrastructurii rutiere, omiterea unor proiecte pentru construirea a 140 de kilometri de autostradă este ofensatoare.
Proiectele care lipsesc din programul de guvernare pot fi văzute mai jos. Acestea sunt în valoare de 5,57 miliarde de lei și implică realizarea a 140 de kilometri de autostradă. Este important de reținut faptul că toate aceste proiecte sunt în diferite faze de derulare. Fie se află în construcție, fie au fost lansate la licitație.
PNL are în vedere finalizarea câtorva proiecte de infrastructură. Acestea sunt incluse mai jos.
Există și câteva proiecte noi propuse de PNL. Acestea implică realizarea A1 Sibiu – Pitești, A8 Târgu Mureș – Iași – Ungheni și Inel București (A0).
Problema cu toate aceste liste este că nu include câteva proiecte care se află deja în execuție și care, conform programului de guvernare PNL disponibil aici, ar fi lăsate de izbeliște. Din această categorie face partea lotul 2 din Autostrada Sebeș – Turda (24 de kilometri), construit de firma grecească Aktor și lotul Chețani – Câmpia Turzii (16 kilometri), făcut de românii de la Straco. Pe aceeași listă nu găsești 55 de kilometri din Autostrada Transilvania, dintre localitățile Nădășelu și Suplau de Barcău, lansați deja în licitație pentru construcție. În valoare de 2,57 miliarde de lei, proiectul pentru cei 55 de kilometri din urmă figurează ca suspendat pe platforma de achiziții publice SICAP.
Momentan, nu este clar dacă PNL a omis din greșeală aceste proiecte din planul de guvernare sau decizia a fost una intenționată. În trecut însă, progresul lent pe aceste proiecte a fost aspru criticat. Unii au solicita chiar rezilierea contractelor din spate.