Pictorul mexican Octavio Ocampo produce imagini convingătoare. Majoritatea sunt compuse cu măiestrie. Sunt o mărturie a ideii că semnificația unei imagini este constituită, cel puțin în parte, de către observator. Așa se face că în pictura „El Viejo Y El Rio”, Octavio Ocampo reușit să îmbine nu mai puțin de patru imagini, care la prima vedere nu ne sar în ochi. Dar la o atentă privire le vom descoperi. Dn punct de vedere psihologic, fiecare imagine spune ceva despre tine și despre modul cum privești relațiile amoroase. Da, v-ați prins, este un alt test, și da, fiecare imagine pe care o descoperi în pictura lui Octavio Ocampo va spune ceva despre tine, dar asta nu înseamnă neapărat că este așa. Este doar o interpretare, mai mult sau mai puțin reală, asupra caracterului unui individ.
Octavio Ocampo, care a urmat o carieră în cinematografie și teatru pentru o perioadă de timp în paralel cu studiile sale de artă, folosește termenul „metamorfic” pentru a-și descrie arta, care este, de asemenea, adesea descrisă ca fiind suprarealistă.
Experimentele sale optice evocatoare sunt impresionante, fascinante și oarecum dezorientatoare. După cum spune el însuși: „Nimic nu este chiar așa cum pare”. Privești mai atent picturile sale și observi brusc realitățile multiple din interiorul lor, adăugând un fel de dublă viziune experienței. Astăzi vom explora o parte din arta lui Ocampo, dar dintr-un alt punct de vedere.
Înainte de toate, merită să analizăm pe scurt termenul „metamorfoză” pentru a înțelege aplicarea acestuia la imagini și percepție. De a înțelege utilizarea acesteia de către Ocampo pentru a-și descrie opera. Metamorfoza exprimă o transformare fizică sau figurativă de un anumit tip.
Ideea are o istorie literară îndelungată, inclusiv Metamorfozele lui Ovidiu, care a avut o influență masivă, și celebra nuvelă a lui Kafka, Metamorfoza, care începe cu protagonistul care se trezește într-o zi și se trezește transformat într-o insectă de mari dimensiuni.
Povestea detaliază adaptarea și transformarea vieții sale zilnice și a relațiilor care rezultă din aceasta. Opera lui Ovidiu cuprinde cincisprezece cărți și este, de fapt, o colecție de mituri care se concentrează pe o temă a metamorfozelor sau a schimbărilor, fizice sau de altă natură. Metamorfozele progresează printr-o istorie a lumii, începând cu trecerea de la haos la creație în univers.
Faptul că acoperă o istorie atrage atenția asupra elementului de timp. Atunci când este asociat cu transformările, permite ca aceste modificări să fie considerate mai degrabă evoluții decât schimbări staționare. O schimbare, și de perspectivă, este, ca atare, o mișcare înainte, un plus față de ceea ce a precedat. În același mod în care picturile lui Ocampo îți permit să vezi mai întâi un lucru, apoi altul. O dublă privire care îți lărgește și dezvoltă înțelegerea a ceea ce vezi, mai degrabă decât să înlocuiască pur și simplu prima impresie.
Plecând de la fraza spusă de pictor, „Nimic nu este chiar așa cum pare”, am ales pentru testul de astăzi, așa cum spuneam, pictura mexicanului, intitulată „El Viejo Y El Rio”. Pictura a fost realizată cu ajutorul iluziei optice și a artei metamorfice, cuprinzând într-un singur spațiu mai multe elemente care, aparent, nu se văd.
Dar la o privire mai atentă le vom descoperi pe fiecare în parte. În cazul nostru, Octavio Ocampo a folosit patru elemente separate, înglobate într-o singură iluzie optică și artă metamorfică. În funcție de ceea ce veți regăsi, din punct de vedere al unui test psihologic, fiecare va spune ceva.
De exemplu, dacă prima imagine pe care o vedeți este bătrânul, asta înseamnă (în legătură cu testul nostru), că tu nu pari a fi tipul de om impresionat de gesturile din dragoste. Îți place ca partenerul, sau partenera, să-ți facă pe plac, investind mai mult energie în tine.
Mergând mai departe, și dacă prima imagine pe care o vezi este călărețul, asta ar putea să spună despre tine că, în general, poți fi un partener dificil într-o relație amoroasă. Că nu ești genul statornic într-o relație și că ești capabil de infidelități pe bandă rulantă.
A treia imagine, dacă o vezi prima, și anume fata de lângă râu, ar spune că nu prea mai ești dispus să cauți dragostea adevărată, că ai renunțat la idee. Nu prea mai ai încredere în nimei.
Iar ultima imgine din tabloul lui Octavio Ocampo, podul, dacă o vezi prima, înseamnă că ești mai mult genul aventuros, și în niciun caz cel dispus de o relație statornică. Singurul lucru care te-ar determina să te așezi la casa ta, este să-ți găsești sufletul pereche.