Trăim într-o nouă eră digitală, care evoluează continuu. În ultimul deceniu am asistat la o dezvoltare tehnologică spectaculoasă. În prezent, indivizii pot avea acces la datele personale ale altora. Își pot împărtăși propriile informații personale într-un mod care ar fi fost de neimaginat până relativ recent. Aceste progrese tehnologice au permis, de asemenea, atât organizațiilor publice, cât și celor private, să colecteze și să partajeze datele cu caracter personal ale cetățenilor pe o scară fără precedent, atât în scopuri comerciale legitime, cât și în scopuri de de asemenea, pentru a face ca viața noastră de zi cu zi să funcționeze mai bine. Noile reglementări europene, privind GDPR, au fost implementate peste tot. Atât instituțiile statului, cât și private sunt obligate să respecte aceste prevederi. Mai nou, asociațiile de locatari trebuie să se supună acelorași reglementări, conform unui ghid realizat de ANSPDCP.
Utilizarea datelor cu caracter personal ale persoanelor fizice implică o mare responsabilitate de a se asigura că o astfel de utilizare se realizează într-un mod care protejează drepturile și viața privată a persoanelor.
Asociațiile de locatari din România, conform unui nou ghid, trebuie să fie foarte clare cu privire la obligațiile care le revin în temeiul prevederilor GDPR implementate de UE, încă din 2018.
Noul Regulament GDPR, care a intrat în vigoare în întreaga UE în mai 2018, a ridicat ștacheta în ceea ce privește standardele la care vor fi supuse organizațiile din țările membre. Vorbim aici de schimbul de date cu caracter personal ale persoanelor, chiar și când este vorba de asociațiile de locatari.
Sub aceste reglementări au intrat și asociațiile de locatari din România. Cu alte cuvinte, îndiferent de ce situație ar fi cazul, președinții, sau administratorii din asociațiile de locatari nu mai au voie să ceară copii după cartea de identitate, buletin, sau oricare alte acte. Încălcarea acestor noi reglementări, spun reprezentații Autorității de Protecția Datelor – ANSPDCP, aduc sancțiuni aspre pentru asociațiile de locatari, dacă aceste norme nu vor fi respectate.
„În ceea ce privește înscrierea persoanelor în cartea de imobil, art. 94 din Norme prevede că aceasta se face în baza actului de identitate, iar pentru copiii sub 14 ani, în baza certificatului de naştere.
Pentru înscrierea persoanelor în cartea de imobil nu pot fi solicitate fotocopii ale actelor de identitate, certificatelor de stare civilă sau titlurilor de proprietate, normele stabilind că acestea pot fi doar verificate vizual pentru conformitate”, subliniază ANSPDCP în recentul ghid.
Așa că, mare atenție atunci când vi se cer acte, chiar și de reprezentanții asociațiilor de locatari din blocul de unde locuiți.