Atunci când vorbim de prețurile la îngrășăminte pentru terenurile agricole nu ne gândim care ar fi efectele reale ale scumpirii lor. Din păcate realitatea este mult mai dură, decât ar părea, și există o influență indirectă asupra prețurilor la alimentele de zi cu zi din rafturile magazinelor.
Prețurile la îngrășăminte sunt determinate de capacitatea industriei, de concurența dintre firme, de costul marginal al producătorilor, de proximitatea față de clienți, de stocuri și de cerere. În industria de îngrășăminte, și în aproape toate celelalte companii de mărfuri, veniturile depind de prețurile la îngrășăminte și de cantitatea de îngrășăminte pe care o vând companiile.
Cererea, la rândul său, este determinată de prețurile la îngrășăminte, economia culturilor, monedele, ciclurile, activitatea economică și factorii macro, cum ar fi programele de subvenții. Economia culturilor constă în factori precum inventarul culturilor, cererea și oferta de culturi și prețurile culturilor, care depind de activitatea economică, consumul de alimente, modelele de alimentație, randamentul culturilor, aplicarea nutrienților, vremea, plantațiile și consumul de energie.
Cheltuielile depind, în general, de modificările costurilor de exploatare minieră și de fluctuațiile prețurilor materiilor prime, care variază în funcție de locație. Fluctuațiile prețurilor materiilor prime sau ale prețurilor inputurilor depind de dinamica ofertei și a cererii pentru materia primă specifică, care sunt afectate de activitatea macroeconomică, de condițiile meteorologice și de tendințele specifice industriei. Mișcările prețului pot avea un impact asupra prețurilor laîngrășăminte și, prin urmare, și asupra cererii.
Analiza acestor factori care afectează cheltuielile și veniturile poate fi confuză, dar le arată investitorilor cum afectează, sau cum ar putea afecta, industria și companiile respective. Problema este că, odată cu creșterea prețurilor la îngrăsăminte, automat crește și costul de producție agricolă, și cumulat cu prețul în pină creștere la carburant, concluzia finală este că prețul produsului final, al culturilor agricole va fi mai mare, deci și prețul de vânzare spre retaileri va fi mai mare.
Mergând mai departe cu ideea, dacă prețul de achiziție al retailer-ului a crescut, automat, pentru a-și recupera investiția, va fi obligat să mărească prețul de vânzare către clientul final, consumatorul. Când ne referim la produsul final, vorbim de la legume, fructe, și până la materia primă achiziționată de producătorii din panificație, dar și cei din industria crescătoare de animale. Totul este un lanț, în care odată schimbată cel puțin o za, va trebui schimbat tot lanțul. Totul influențează totul, indiferent despre ce ramură economică am discuta.