Marii retaileri, precum Lidl sau Kaufland, deși astăzi bine cotați în piață, în 2025 vor avea o cotă de piață de doar 21%. Datele au fost publicate în urma unui studiu realizat de Roland Berger. Previziunile sunt unele nu prea bune, având în vedere că viitorul comerțului cu amănuntul în 2030, conform unor analize, va fi cu totul altul.
Comercianții cu amănuntul de alimente știu că doar cei mai apți vor supraviețui în lupta cu discounterii. Greii din sectorul alimentar, precum Lidl sau Kaufland, se adaptează cel mai rapid la tendințele în schimbare, și nu vor fi învinși din punct de vedere al prețului și au de departe cel mai agresiv model de operare.
Dar comercianții cu amănuntul de produse alimentare pot riposta oferind un serviciu mai personalizat. Un studiu realizat de cei de la Roland Berger arată că în următorii 13 ani, până în 2025, retaileri ca Lild, Kaufland, Mega Image, etc, vor intra într-un declin, ajungând la cote de cel puțin 21% ca pondere a vânzărilor.
În aceste situații, mai presus de toate, trebuie să se concentreze ferm asupra localului mediu prin înțelegerea clienților lor și știind exact ce își doresc. În plus, ar trebui să vizeze întotdeauna o creștere constantă a volumului. „Și în cele din urmă ar face bine să-și dezvolte gama de produse pentru a crea un punct de vânzare unic.”, spune Ronny Gottschlich, fostul CEO Lidl UK.
„Deși istoric hipermarketurile reprezentau un segment principal în retail-ul modern din România, acestea traversează o perioadă de descreștere inca din anul 2015, trend estimat sa continue și în perioada următoare.
Această tendință descendentă este determinată atât de schimbările demografice și de comportament ale consumatorilor, cât și de temperarea expansiunii mall-urilor, ce reprezentau o zonă cheie de dezvoltare pentru formatele mari”, explică analiștii Roland Berger.
În timp ce mulți comercianți cu amănuntul, precum Lidl sau Kaufland, lucrează din greu pentru a-și extinde activitățile de comerț electronic, este important să reținem că discounterii sunt încă de departe cea mai mare amenințare la adresa afacerii lor și, într-adevăr, a existenței lor.
Acei comercianți cu amănuntul de produse alimentare care își revizuiesc propria ofertă în fiecare zi, lucrează neîncetat la îmbunătățirea afacerii lor și la creșterea satisfacției clienților vor avea cele mai bune șanse de a concura cu discounterii, precum și cu comerțul electronic.
Analiza Roland Berger mai spune că, deși trendul este unul de scădere, asta nu înseamnă că genul acesta de afaceri vor avea pierderi foarte mari, dimpotrivă. Este important totuși, într-o eră a tehnologiilor, să-și revizuiască politicel de vânzări și să se orienteze și spre comerțul online, având în vedere că acesta este trendul.
O altă analiză, făcută de analistul indian Rajat Wahi, cu o amplă experiență în sectoare și pe piețe internaționale precum Rusia, Europa de Est, Europa, Orientul Mijlociu, Africa și Asia de Sud-Est, spune că viitorul comerțului va fi unul total schimbat.
Comercianții cu amănuntul, precum Lidl sau Kaufland, se vor concentra pe construirea de zone de experiență în magazin, unde cumpărătorii se pot cufunda în produse și le pot simți sau experimenta. Vor crea zone unde clienții vor putea lua decizia având o experiență completă de 360 de grade în magazin, spune analistul indian.