Deși stat european, cu pretenții europene, de altfel, când vine vorba de intrastructură România este la pământ. Nu vorbim astăzi de autostrăzi, ci de infrastructura CFR, învechită și cu multe probleme în ultimii ani. Trenurile CFR Călători, pline cu turiști, ajung în zile ca acestea, caniculare, să aibă întârzieri și de cel puțin 150 de minute. Exită o rezolvare? Poate, dar nu una rapidă și făcută foarte curând.
Mare parte din terasementele și liniile de cale ferată existente în România sunt de pe vremea Casei Regale. În anii care au urmat autoritățile comuniste au mai construit kilometri de cale ferată, iar cea existentă a fost cârpită. Astăzi România este un stat european, cu pretenții europene, dar cu trenuri care ajung să aibă întârzieri de până la 300 de minute. Motivul este unul cât se poate de simplu.
Dacă vorbim de perioade ca acestea, de caniculă, datorită vechimii, liniile de cale ferată se dilată excesiv din cauza căldurii. Pe kilometri întregi operatorul CFR Călători impune restricții de viteză de până la 30 – 40 de km/h. De exemplu, pe ruta Medgidia-Tulcea, terasamentul este atât de deterioarat, încât garnitura de tren ajunge să facă acest traseul în aproximativ 3 ore.
Dacă mai punem la socoteală că multe din garniturile operate de CFR Călători nu au fost modernizate, cum este cazul celei de pe ruta Medgidia-Tulcea, la temperaturi de 38-39 de grade afară, în vagoane se resimt 42-43 de grade în condițiile în care nu există dispozitive de aer condiționat. Cu alte cuvinte, atât călătorii români, cât și cei străini, pot trece prin adevărate coșmaruri, și din cauza întârzierilor, dar și din cauza căldurilor excesive.
În ultimele patru zile temperaturile au trecut la nivelul solului de 40 de grade, în condițiile în care au fost anunțate 38-39 de grade în atmosferă. Asta face ca terasementele și liniile de cale ferată să se dilate excesiv. Acest fenomen determină un adevărat coșmar pentru călătorii români, iar pentru CFR Călători minute multe de întârziere, deci pierderi financiare.
Astăzi, având în vedere că sunt temperaturi de peste 40 de grade de caniculă în mai toată țara, Cătălin Drulă, Ministrul Transporturilor, a anunțat într-o conferință de presă noi limitări de tonaj și de viteză pe căile ferate din România. Anunțul a fost făcut în această dimineață de Cătălin Drulă, acesta declarând:
„Traversăm o perioadă complicată din punct de vedere meteo, am avut nişte fenomene meteo extreme. Furtuni extrem de puternice care au dat peste cap traficul feroviar prin căderi de copaci, smulgerea catenarei firului de contact electric. Dincolo de toate acestea traversăm o perioadă de caniculă extremă.
Asta înseamnă din păcate prin natura infrastructurii în transporturi că trebuie să introducem limitări de viteză sau de tonaj atât pe infrastructura feroviară, cât şi pe cea rutieră. Limitele sunt deja introduse de altfel, pentru a ne încadra în limitele fizice pe care le suportă aceste infrastructuri.” declară Cătălin Drulă astăzi.
Limitările de viteză, mai ales la CFR Călători, ajung să crească întârzierile între 150 și 300 de minute, în funcție de zonele afectate de pe traseu.