Pandemia a devastat Europa și lumea deopotrivă. Impactul asupra companiilor nu poate fi ignorat. COnform unor date valoarea totală a companiilor din top 500 este în scădere cu 10% de la an la an. Pandemia a testat companiile de top din Europa. Unele au prosperat cu adevărat și au beneficiat, deoarece consumatorii și-au schimbat complet obiceiurile. Alții vor spera că programul rapid de vaccinare le va permite să revină în curând la operațiunile normale. Printre mărcile importante din România care au rezistat se numără Dacia și Kaufland. Cele două au fost devansate de retailerul Profi, care a reușit să-și consolideze poziția prin numărul de angajați în pandemie.
Fie că este vorba de modul de a face față unei pandemii, de modul de a face afaceri sau de modul de a trăi o viață limitată de regulile sanitare, totul s-a dat peste cap la începutul anului 2020. În 2020, companiile au fost nevoite să se adapteze rapid la noua realitate operațională. Imediat totul s-a adaptat sau s-a mutat în mediul online.
Oamenii au descoperit meritele și tensiunile muncii la distanță sau ale educației la distanță. Dincolo de declinul cererii și incapacitatea de a avea întâlniri de afaceri, „darurile” acestei crize au fost destule. Adoptarea pe scară largă a funcționării la distanță, rafinarea utilizării instrumentelor digitale și recunoașterea valorii transformării digitale și a tehnologiei informației. de către angajați.
Două din ramurile importante ale economiei continetului european, cea de automobile și cea de retail, au fost printre cele afectate de pandemie. ndustria auto este cel mai valoros sector de pe continent, cele 27 de mărci care aparțin clasamentului Brand Finance Europe 500 2021 reprezentând 14% din valoarea totală a mărcii. Este vorba de 237,7 miliarde de euro. Brandurile germane încă controlează industria auto din întreaga Europă. Toate cele șapte mărci totalizând un impresionant 171,5 miliarde de euro sau trei sferturi din totalul sectorului.
Cu toate astea gigantul francez Renault a reușit să-și crească cifra de afaceri în 2020. Dacă ne uităm în ograda românească, Dacia Renault a avut un an acceptabil din punct de vedere al vânzărilor. De cealată parte, industria de retail a avut mult de tras de pe urma pandemiei. Pentru o perioadă au fost nevoiți să-și limiteze activitățile, ceea ce au generat pierderi financiare mari.
În România de exemplu, Kaufland România a atins o cifră de afaceri de 12,92 miliarde lei. Perioada de calcul a fsot martie 2020 – februarie 2021. Tot anul trecut oficialii retailerului german anunțau că vor angaja cel puțin 1.000 de oameni până în februarie 2021.
Noile locuri de muncă create de Kaufland au fost generate prin deschiderea de noi magazine și prin extinderea echipelor existente. Compania are în prezent peste 15.000 de angajați și este unul dintre cei mai mari angajatori din sectorul privat. În 2019, prin activitatea sa, Kaufland a generat o valoare adăugată directă de 461,7 milioane de euro în economia românească, potrivit comunicatului.
Dacia, conform unui comunicat emis de grupul Renault, a înregistrat o scădere cu 31,7% a vânzărilor, până la 385.674 de vehicule vândute. Sandero a rămas pentru al patrulea an consecutiv cel mai bine vândut vehicul pe piața cu amănuntul. Două dintre modelele istorice ale mărcii, Noul Sandero și Noul Sandero Stepway, sunt disponibile de la sfârșitul anului 2020. Noile motoare Dacia pe benzină și GPL, care sunt oferite pe majoritatea gamei sale sub denumirea ECO-G, reprezintă mai mult de 25% din vânzările de vehicule din Europa.
Ceea ce a menținut linia pentru fabrica de la Mioveni, este decizia de a angaja personal, ca și în cazul Kaufland România, chiar dacă pandemia a avut efect devastatoare. Astlfe că Dacia își menține locul doi, ca număr de angajați, deși pandemia a generat efecte determinate în piața muncii. Kaufland ocupă un meritat loc trei, cu cei 15.000 de angajați, amândouă companiile fiind devansate de retailerul român Profi.