Egiptul este unul din cele mai spectaculoase state arabe, din punct de vedere geografic și istoric. Cu o populație a capitalei cât toată populația României, Cairo este deja o metropolă supra aglomerată. Astfel că s-a decis construcția de la zero a unei noi capitale administrative a statului egiptean.
Peste 22 de milioane de locuitori trăiesc și muncesc în Cairo, cel mai mare oraș al statului Egipt. Populația egipteană locuiește pe o suprafață de doar 1% din cei peste un milion de kilometri pătrați, cât are statul Egipt. Restul de 99% îl reprezintă vastul deșert Sahara.
Datorită supraaglomerării metropolei, oficialitățile statului au decis construcția, de la zero, a unei noi capitale administrative. Noua capitală se va afla în deșert, la 45 de kiloemtri, spre est, de actuala capitală Cairo, spune agenția Reuters.
Egiptul se pregătește intens pentru demararea inaugurării noii capitale grandioasă în deșertul de la est de Cairo înainte ca primii funcționari publici să se mute în această vară și înainte de deschiderea oficială întârziată a proiectului pilot al președintelui Abdel Fattah al-Sisi.
Egiptul este cea mai recentă țară care a construit o nouă capitală de la zero, încă din vara anului 2019. Noua capitală, construită pe un amplasament situat la 45 de kilometri est de Cairo, orașul va avea un nou palat prezidențial, un nou parlament, o bancă centrală și un district de afaceri, un aeroport și un parc tematic masiv, alături de locuințe pentru 6,5 milioane de persoane.
Orașul, cunoscut pur și simplu ca Noua Capitală Administrativă, este proiectat să funcționeze cu tehnologie inteligentă pe terenuri virgine, departe de dezordinea și haosul din Cairo. Se va lăuda cu universități, facilități de agrement și un cartier diplomatic.
După o perioadă în care au existat probleme de finanțare, armata și guvernul au preluat costul construcției. Acesta era estimat la 25 de miliarde de dolari pentru prima fază, injectând investiții în afara bugetului.
Orașul este conceput ca un model de înaltă tehnologie pentru viitorul Egiptului. Centrele de control vor monitoriza electronic infrastructura și securitatea. Acoperișurile vor fi acoperite cu panouri solare. Tot ceea ce înseamnă plăți vor fi fără numerar. Vor exista și 15 metri pătrați de spațiu verde alocați pe locuitor, au spus oficialii.
”Încercăm să rezolvăm toate problemele pe care le-am avut în trecut în noua capitală”, a spus Husseiny.
Se așteaptă ca orașul terminat să găzduiască cel puțin 6 milioane de locuitori, a doua și a treia fază fiind în mare parte rezidențiale. Acest lucru va dura zeci de ani pentru a fi finalizat, deși guvernul va putea funcționa normal în timp ce construcțiile vor continua, a declarat Amr Khattab, purtătorul de cuvânt al Ministerului Locuințelor, care este responsabil cu executarea unor părți ale orașului.
Nu este clar cât de departe și cât de repede se îndepărtează centrul de greutate al Egiptului de la Cairo la noua capitală, la 45 km de Nil. Deocamdată, mii de blocuri rezidențiale stau goale de ambele părți ale unei autostrăzi care duce în noul oraș. Finalizarea districtului de afaceri, care urmează să fie comercializat, este stabilită pentru 2023.
Trenurile electrice și legăturile monorail sunt în construcție. Primii 50.000 de funcționari publici sunt așteptați să se mute în noua capitală din această vară. Aceștia se vor deplasa cu autobuze pentru a ajunge în noul oraș.
Aproximativ 5.000 din 20.000 de unități locative au fost vândute în primul cartier rezidențial care se așteaptă să se deschidă în luna mai, a spus Khattab. Luni, biroul Sisi a anunțat 1,5 miliarde de lire egiptene, aproximativ 96 de milioane de dolari, în stimulente pentru funcționarii publici selectați pentru a se muta în oraș.
Oficialii spun că orașul va include în cele din urmă locuințe sociale. Acest sistem va fi susținut prin autofinanțare prin vânzarea de terenuri. În acest moment nu este clar cât de mult au generat aceste venituri. Din costul de 25 de miliarde de dolari pentru prima fază, aproximativ 3 miliarde de dolari sunt cheltuiți pentru districtul guvernamental, a spus Husseiny.
Unele finanțări internaționale au fost asigurate pentru legăturile feroviare. Un împrumut chinez de 3 miliarde de dolari a ajutat la finanțarea districtului de afaceri, construit de China State Construction Engineering Corp (CSCEC). Sisi, care s-a angajat în multiple mega-proiecte de infrastructură și scheme naționale de dezvoltare, spune că alte regiuni nu vor fi neglijate.
”Nu părăsim Cairo, Alexandria sau Port Said sau alte provincii. Mergem înainte cu vechiul și noul împreună. Deschiderea capitalei va marca „nașterea unui nou stat”, a adăugat el.
Există sprijin pentru argumentul guvernului potrivit căruia noua capitală poate reduce aglomerația din Cairo. Dar există, de asemenea, îngrijorarea că va fi inaccesibilă pentru mulți. „Unele clase vor putea locui acolo, altele nu”, a spus Alaa Ibrahim, un electrician în vârstă de 39 de ani din districtul sărăcit Imbaba din Cairo.