Trendul mașinilor electrice este unul în creștere. România, cel puțin în teorie, a aderat la tratatul de reducere a noxelor provocate de autoturismele pe combustie. Specialiștii spun că este necesară o reglementare clară a legislației. Venind în întâmpinare, s-a discutat în Parlament despre taxa ecologică pentru autoturismele poluante.
Există la nivel european, o directivă a UE de reducere a noxelor produse de autoturismele pe combustie. Prin această directivă se dorește trecerea progresivă către autoturismele electrice. România, în teorie, a aderat la această directivă, numai că legislația în vigoare trebuie adaptată noilor cerințe.
Specialiștii din industrie spun că planul UE de reducere a noxelor o să devină o mutare obligatorie și pentru România, având în vedere că banii pentru acest proiect sunt bani europeni. Adrian Codirlașu, vicepresedinte CFA Romania a fost cel care a accentuat acest aspect, recent, într-o declarație către redacția ziare.com.
„Ce s-a schimbat în ultima perioadă este planul Uniunii Europene de a trece către maşini şi către activităţi care poluează cât mai puţin. Acum, s-ar putea ca această cerinţă de reducere a poluării să vină din partea UE având în vedere că banii care vin sunt europeni”, ne-a explicat Adrian Codirlașu, vicepresedinte CFA Romania.
Un prim pas a fost făcut, în București, prin decizia primarului de la acea vreme, Gabriela Firea. Edilul demarase proiectul cu celebra taxă ”Oxigen”. Ulterior, însă, Firea a renunțat la taxă, clamând faptul că 90% dintre respondenții unui sondaj au spus că nu doresc taxa.
Proiectul prevedea ca proprietarii de autoturisme sub standardul de poluare Euro 5 să plătească o taxă. Cu ajutorul acestei taxe aceștia puteau călători prin București. Taxa ecologică pentru autoturismele poluante este o necesitate în contextul actual al creșterii numărului de mașini poluante în România.
Discuțiile din Parlament pe marginea noii taxe, face parte dintr-un proiect mai amplu inițiat de UE și Comisia Europeană, denumit ”Tranziția verde”, ce presupune investiții de peste un miliard de euro. Investițiile au opt obiective importante de dezvoltare ecologică și de dezvoltare durabilă, după cum urmează:
Adrian Codirlașu se numără printre cei care au accentuat faptul că această taxă este una necesară pentru România, în contextul în care numărul mașinilor second-hand, cu grad mare de poluare a crescut vertiginos.
„Având în vedere că toate pieţele mari internaţionale încearcă să scape de maşinile vechi, România trebuie să găsească soluţii, dar unele în concordanţă cu legislaţia europena, care spune că nu poţi impune într-o ţară o taxă care să încalce libertatea de circulaţie a mărfurilor. Dacă tu îmi pui taxa pentru maşinile importate, mai ales pe zona de second-hand, într-adevăr, încalci legislaţia”, spune Negrescu.