O scrisoare a fost trimisă Senatului de către compania aeriană low-cost Blue Air, în care se arată că, echipa companiei a rămas surprinsă de decizia de a respinge garanția pentru împrumut avizată de Guvern.
De asemenea Blue Air avertizează că fără acest ajutor, piața lăsată liberă de compania aeriană nu va fi ocupată de către TAROM, ci de principalul competitor, care a preluat în ultimele luni multe din rutele Blue Air și deține peste 60% din piața de transport aerian din țara noastră.
Potrivit Profit.ro, România a fost cea mai profitabilă piață pentru Wizz Air în cel mai recent an financiar. Principalul competitor al Blue Air este Wizz Air, companie maghiară low-cost.
Prin votul majorității PSD, Senatul a respins prevederile ordonanțelor de urgență, aprobate de Guvern, prin care, un împrumut de 300 milioane lei este acordat companiei aeriene Blue Air.
PSD este de părere că acordarea unui împrumut unei companii private, care este concurent pe piața din România al companiei de stat Tarom, dar și garanțiile stabilite de Guvern pentru împrumut sunt discutabile.
”Suntem surprinși de decizia dumneavoastră de a respinge, în ședința de ieri, prevederile Ordonanței de Urgență nr. 167, aprobată de către Guvernul României în data de 2 octombrie 2020, prin care este acordată o garanție de stat de 300 milioane lei companiei Blue Air.
Presupunând faptul că modificarea aprobată de Dumneavoastră în ședința de Senat de ieri, 22 octombrie 2020, este preluată și ratificată și de Camera Deputaților și promulgată de Președintele României și presupunând că prevederile sale ar putea avea efect retroactiv (ceea ce, din fericire, nu este cazul !), România va pierde un contribuitor important la bugetul de stat, mii de locuri de înaltă calificare și un pilon important al industriei aviatice românești. În plus, încrederea mediului de afaceri român și internațional în dorința statului român de a sprijini mediul antreprenorial va fi profund șubrezită, se arată în scrisoarea scrisă de directorul Oana Petrescu.
De asemenea, reprezentanții Blue Air spun că, deși pasagerii români vor continua să călătorească, competitorii vor plăti parțial taxe în România.
”Pasagerii români vor continua să călătorească, dar nu vor mai plăti taxe și impozite în România. Aeronavele cu care aceștia vor călători vor continua să polueze, dar România nu va beneficia de contribuții la fondul de mediu. Competitorii noștri poate vor angaja câțiva din piloții, însoțitorii de bord, inginerii și tehnicienii noștri, dar aceștia nu vor plăti decât parțial taxe în România și nu vor contribui la continuarea tradiției aviatice românești”, se mai arată în scrisoare.