De cele mai multe ori cetățenii cu drept de vot s-au întrebat ce fac consilierii într-o primărie. O altă întrebare ar fi cum sunt aleși și, cel mai important, cine îi validează. Vom încerca să răspundem la aceste întrebări în rândurile ce urmează.
Toate Consiliile Locale funcționează în baza unei legi, este vorba de Legea 215/2001, prin care sunt reglementate atât constituirea acestora, componența, cât și atribuțiile consilierilor locali. Cu alte cuvinte legea reglemetează ce fac consilierii într-o primărie. Conform legislației în vigoare, ce fac consilierii într-o primărie este specificat clar în Legea 215/2001, după cum urmează:
Art. 36.
(1) Consiliul local are inițiativă și hotărăște, în condițiile legii, în toate problemele de interes local, cu excepția celor care sunt date prin lege în competența altor autorități ale administrației publice locale sau centrale.
(2) Consiliul local exercită următoarele categorii de atribuții:
a) atribuții privind organizarea și funcționarea aparatului de specialitate al primarului, ale instituțiilor și serviciilor publice de interes local și ale societăților comerciale și regiilor autonome de interes local;
b) atribuții privind dezvoltarea economico-socială și de mediu a comunei, orașului sau municipiului;
c) atribuții privind administrarea domeniului public și privat al comunei, orașului sau municipiului;
d) atribuții privind gestionarea serviciilor furnizate către cetățeni;
e) atribuții privind cooperarea interinstituțională pe plan intern și extern.
În aceeași legel a Consiliilor locale se stipulează clar faptul că: ”Consiliul local se alege pentru un mandat de 4 ani, care poate fi prelungit, prin lege organică, în caz de război sau catastrofă.”
Cât despre cum sunt aleși, în Legea 215/2001 se precizează clar care este procedura. Ca și în cazul celorlalte alegeri, consilierii locali sunt aleși prin vot universal, egal, direct, secret și liber exprimat, în condițiile stabilite de legea pentru alegerea autorităților administrației publice locale.
Numărul maxim al consilierilor locali sunt aleși în urma unui ordin dat și semnat de Prefect. Criteriul cel mai important în această procedură se bazează pe numărul locuitorilor comunei, orașului sau municipiului în a carăr circumscripție au fost aleși. (vezi foto).
Validarea consilierilor locali se face, conform legii, de către judecătoria în raza căreia se află unitatea administrativ-teritorială. Un judecător, desemnat de președintele instanței, este cel care demarează procedura de validare a consilierilor locali. Există și o cerere care se depune, iar Legea 215/2001 spune: Cererea de validare a consilierilor locali se depune în termen de 3 zile de la data constatării rezultatelor alegerilor, în condițiile legii.