La nivel național, peste 62.000 de persoane au fost trimise în carantină instituționalizată, potrivit Raportului Curții de Conturi înaintat Parlamentului. Însă, v-ați întrebat câți bani au fost cheltuiți pentru această procedură de urgență? Nici nu vă va veni a crede.
Suma medie alocată pentru această procedură de urgență este de 3.000 de lei de persoană, în contextul în care, în total, s-au alocat 190 de milioane de lei. Iar asta pentru că în București și în Brașov s-a cheltuit aproape dublu. În această situație, cheltuielile cu carantina pentru o persoana au fost de 5.462 de lei în Capitală (3.279 de oameni fiind carantinați) și respectiv, 5.389 lei în Brașov (1.003 oameni fiind carantinați).
Mai mult, în București costurile în spațiile special amenajate în baza unui contract au ajuns chiar la 5.309 lei pe persoană, în timp ce carantinarea în spații puse la dispoziție în mod gratuit a costat 2.836 de lei de persoană.
Cele mai mici sume au fost înregistrate în județul Constanța, unde au fost carantinate doar 21 de persoane, pentru care costul mediu cu carantina a fost în jur de 48 de lei.
Potrivit raportului Curtii de Conturi, județul cu cel mai mare număr de persoane carantinate este Bihor – 4.141, costul mediu pentru fiecare dintre ele ajungând la 2.931 de lei.
Conform sursei menționate „încheierea contractelor care au avut ca obiect cazarea în regim de carantină a persoanelor obligate să stea izolate, potrivit Ordonanțelor militare, nu s-a efectuat în urma unei proceduri de atribuire, având în vedere că evaluarea din punct de vedere sanitar a spațiilor se efectua de către Direcțiile de Sănătate Publică județene, iar mulți operatori economici din domeniu, care dețineau spații de cazare, nu au acceptat prestarea de servicii în condițiile impuse de situația de urgență.
Chiar și pentru procedura de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare, reglementată de prev. art. 104, alin. 1, lit. c), din Legea 98/2016 privind achizițiile publice, care ar fi cea mai rapidă procedură de achiziție publică, sunt necesare a fi parcurse o succesiune de activități dintre care: întocmirea referatului de necesitate; modificarea programului anual de achiziții publice; pregătirea documentației de atribuire; organizarea procedurii, emiterea unei decizii cu privire la nominalizarea membrilor comisiei de negociere, identificarea potențialilor ofertanți din piața de profil, invitarea acestora la negociere“, se arată în raport.