Coca-Cola ar putea fi cel mai puternic brand de pe mapamond, indiferent dacă ai băut vreo sticlă. Asta nu înseamnă însă că directorii sunt sfinți.
O nouă investigație a jurnaliștilor Le Monde scoate la iveală niște practici îndoielnice a celor de la Coca Cola. Cu milioane de euro cheltuiți pentru a influența medici și oameni de știință, gigantul american speră să uiți de cantitatea absurdă de zahăr din fiecare sticlă.
Conform cotidianului Le Monde, doar în Franța, compania Coca Cola a cheltuit opt milioane de euro pe medici și cercetători din domeniul sănătăți. Scopul ”inițiativei” era ca aceștia să distragă publicul larg de la efectele nocive pe care sucurile îndulcite le au asupra sănătății.
„Începând cu 2010, Coca-Cola a acordat peste 8 milioane de euro unor experţi şi diverselor organizaţii medicale, dar şi sportive sau organizatoare de evenimente”, scrie Le Monde, adăugând că „în Franţa, la fel ca şi în alte părţi ale lumii, aceste finanţări ţin de comunicare sau de pura sponsorizare şi nu de desfăşurarea unor studii ştiinţifice autentice”.
Raportul cu pricina a apărut la aproximativ patru ani de la o anchetă a New York Times. La momentul respectiv însă, jurnaliștii americani au investigat sumele astronomice pe care le cheltuia gigantul pe practici de lobby – influențarea legislației din anumite țări prin plata indirectă a unor autorități. La momentul respectiv, deși practica nu era ilegală și reprezintă un standard în mai multe industrii, precum armament sau petrol, Coca-Cola a promis niște schimbări. A afirmat că va exista un grad sporit de transparență în privința banilor cheltuiți pe experți și pe alte activități, aceste informații fiind publicate pe site-ul companiei.
„În Franţa, insistenţele ONG-ului Foodwatch au constrâns Coca-Cola să publice aceste date în aprilie 2016″. Informțaiile actualizate au fost analizate de jurnaliști. ”Dieteticieni, nutriţionişti sau specialişti în medicină sportivă: cea mai mare parte a celor 18 persoane numite (care au colaborat cu Coca-Cola n.r.) sunt profesionişti din domeniul sănătăţii”, scrie Le Monde.
Partea tristă este că modul în care au fost cheltuiți banii nu este neapărat ilegal, dar arată foarte rău pentru americani. Finanţările din partea companiei care produce băuturile răcoritoare Sprite, Fanta sau Schweppes, vizează „să facă uitate riscurile legate de aceste băuturi îndulcite, scoţând în evidenţă rolul lipsei activităţilor sportive în ceea ce priveşte obezitatea”.
Din același spectru de activități care s-ar putea să te convingă de calitatea principiilor din spatele substanței caramelizate, un studiu publicat de o revistă specializată în sănătate publică, Journal of Public Health Policy din data de 8 mai, dezvăluie că multinaţionala a impus clauze multiple prin care influenţează cercetările ştiinţifice pe care le sponsorizează.
Câteva practici contractuale au fost explicate de coordonatorul științific Sara Steele, profesoară de politici de sănătate publică de la Jesus College din Cambridge, Regatul Unit. Compania Coca-Cola „îşi rezervă dreptul de a rupe orice astfel de contract fără să prezinte vreun motiv”, iar „clauzele şi condiţiile precizate în contracte nu corespund declaraţiilor făcute de Coca-Cola pe site-ul său de internet”, a concluzionat Steele, după ce a analizat cinci contracte încheiate între Coca Cola și diverse universități de renume din SUA și Canada.