Elevii din toate ciclurile de învățământ vor avea mai puține ore petrecute la școală, datorită unui proiect de lege care tocmai a trecut de Camera Deputaților cu votul majorității.
Din poziția de prim for sesizat, Camera Deputaților a aprobat marți un proiect de lege pentru modificarea Legii Educației. Documentul cu pricina vizează, aproape exclusiv, reducerea numărul de ore petrecute de copii pe băncile școlii. Inițiativa acestui proiect a venit din partea președintelui Klaus Iohannis, printr-o cerere de reexaminare, potrivit Mediafax.
În mare, proiectul legislativ are trei prevederi importante. În învățământul primar, numărul de ore alocat disciplinelor din planurile-cadru de învățământ vor fi de doar 20 de ore pe săptămână, de acum înainte. În cazul elevilor de gimnaziu, valoarea crește la 25 de ore pe săptămână, în timp ce, în învățămânul liceal, media va fi de 30 de ore pe săptămână. Aceste ore sunt alocate atât pentru predare și evaluare, cât și pentru învățarea în clasă, asistată de cadrul didactic, a conținuturilor predate.
Deși s-ar putea ca cifrele de mai sus să ți se pară mari, vei fi uimit să afli că în fiecare dintre cele trei cazuri sunt mai mici decât valorire practicate în majoritatea unităților de învățământ de la noi. În forma veche, legea referitoare la orele petrecute la școală avea următoarele valori de referință:
Același act normativ pentru modificarea și completarea Legii Educației Naționale nr.1/2011, trimis în Parlament pentru reexaminare în ianuarie 2019, mai include câteva particularități detaliate mai jos.
„Legea are ca obiect de reglementare modificarea și completarea Legii educației naționale nr.1/2011, cu modificările și completările ulterioare. Astfel, se stabilește numărul de ore alocat disciplinelor din planurile-cadru de învățământ, în funcţie de nivelul de studii; se completează art.16 şi 27 în sensul acceptării înscrierii, de către unităţile de învăţământ, a persoanelor care nu deţin cod numeric personal; se instituie obligativitatea acordării de către instituţiile de învăţământ superior a unui număr de cel puţin 10 locuri bugetate garantate pentru absolvenții cu diplomă de bacalaureat proveniți din sistemul de protecție socială; se înfiinţează compartimente de consiliere parentală pentru familiile elevilor care au săvârşit acte de violenţă psihologică și consiliere pentru elevi, astfel încât cei implicaţi să poată beneficia de evaluare şi asistenţă psihologică de specialitate”, arată raportul Comisiei pentru Învățământ.