Ministerul Muncii a publicat Ordinul privind măsurile pentru prevenirea contaminării cu noul coronavirus la locul de muncă, pe perioada stării de alertă, dar și un Ghid pentru revenirea la muncă în condiții de siguraanță pentru angajați și pentru angajatori.
Ce sunt obligați să facă românii la locul de muncă. Regulile drastice pe care trebuie să le respecte
Odată cu publicarea acestora în Monitorul Oficial, regulile devin obligatorii pentru cei care revin la serviciu, dar și pentru firme și instituții. Iată ce obligații au angajatorii pe perioada stării de alertă.
Pe durata stării de alertă se implementează următoarele măsuri:
- reinstruirea în domeniul securității în muncă a tuturor lucrătorilor care au stat la domiciliu
- reinstruirea se va desfășura în timpul programului de lucru al lucrătorilor
- stabilirea activităților care pot fi continuate și/sau adaptate în funcție de specific și de resursele disponibile
- implementarea măsurilor necesare pentru reluarea/menținerea activității în condițiile respectării măsurilor de pervenire a coronavirusului, inclusic pentru telemuncă
- informarea angajaților, prin mijloace electronice, cu privire la riscurile de infectare și răspândire a virusului
- informarea angajaților cu privire la precauțiile universsal valabile: menținerea distanței sociale de minimum 1,5 metri în toate zonele publice
- menținerea igienei riguroase a mâinilor, cu apă și săpun sau dezinfectanți avizați
- evitarea atingerii feței cu mâinile nespălate, menținerea igienei respirației – tuse sau strănut, în plica cotului sau în șerfevețel de unică folosință
- limitarea contactului cu alte persoabe la maximum 15 minute, la o distanță de minimum 1,5 metri
- pot asigura echipamente individuale specifice de protecție împotriva coronavirusului
- asigurarea comunicării cu medicul/serviciul de medicina muncii pentru a monitoriza starea de sănătate a angajaților
- pot individualiza programul de lucru al angajaților, cu deosebire al angajaților din grupurile vulnerabile care desfășoară activitatea în spațiu închis, astfel încât să se reducă contactul direct dintre aceștia, fără a afecta programul normal de lucru și asigurarea existenței unui interval de minim o oră la începerea și terminarea programului de muncă, în cazul angajatorilor cu un număr mai mare de 50 de angajați care desfășoară activitatea în același spațiu de lucru.
- măsura are în vedere inclusic spațiile de lucru cu mai mult de 50 de angajați
- desemnarea unui responsabil pentru verificarea temperaturii tuturor persoanelor
- asigurarea triajului observațional al angajaților prin verificarea temperaturoo acestora la început de lucru sau ori de câte ori este necesar
- amplasarea de dzatoare cu dezinfectant la intrarea în unitate, precum și în fiecare sector al locului de muncă
- interzicerea accesului în unitate a persoanelor care prezintă simptome de coronavirus.
- întreruperea oricărui contact între angajator/angajat/alte persoane aflate în incinta unității cu o persoană simptomatică
- aplicarea benzilor de marcare a distanței recomandate în locurile cu publicul
- aerisirea birourilor o dată pe zi
- dezinfectarea balustradelor, mânerelor ușilor și ferestrelor din unitate, dar și a altor zone intens folosite
- dezinfectarea ori de câte ori este necesar a spațiilor comune și spațiilor de lucru cu substanțe aprobate
- pot crea spații pentru angajații care aparțin grupurilor vulnerabile
- acordarea pauzelor de masă eșalonat
- evitarea instalației de climatizare sau asigură nebulizarea și dezinfectarea instalației de climatizare
- asigurarea la vestiare și săli de mese săpunului și dezinfectantului de mâini
- montarea posterelor cu modul corect de spălare a mâinilor
- amenajarea spațiului de lucru astfel încât să se poată păstra distanța fizică dintre angajați, prin stabilirea unui număr fix de persoane care pot lucra în aceeași încăpere
- acolo unde este posibil, angajatorii pot monta separatoare de plastic între birouri
- limitarea deplasărilor în afara locului de muncă doar la situațiile în care acestea sunt strict necesare și se asigură că atunci când o fac, angajații se deplasează cu asigurarea condițiilor de prevenție minimale
- se asigură că circulația documentelor în instituție/companie se realizează preponderent prin mijloace electronice
- revizuirea instrucțiunilor proprii de securitate și sănătate în muncă, conform prevederilor menționate și aducerera la cunoștința angajaților