România își poate acoperi necesarul de finanțare pentru o perioadă de cinci luni, însă pandemia afectează în mod cert veniturile, iar deficitul bugetar pe 2020 ar putea depăși 5% din produsul intern brut, a declarat luni ministrul de Finanțe, Florin Cîțu, pentru agenția de presă Reuters.
Guvernul, în această perioadă, a aprobat un pachet de măsuri în valoare de 3% din PIB. Ele variază de la garantarea liniilor de credit și subvenționarea costurilor cu împrumuturile pentru IMM-uri până la creșterea bugetului pentru sănătate și acordarea de ajutoare pentru șomaj tehnic. Cîțu a spus că trimiterea în șomaj tehnic a circa un milion de oameni ajunge la patru miliarde de lei pe lună. Acum întrebarea este cât se poate de firească, dacă statul, în aceste condiții va putea susține această cheltuială de patru miliarde de lei.
Printre cei care au susținut această idee, a sumelor alocate, a fost și Secretarul de stat în Ministerul Muncii, Alin Ignat, responsabil cu coordonarea activităţii Agenţiei Naţionale pentru Plăţi şi Inspecţie Socială (ANPIS) şi a agenţiilor judeţene de resort. Acesta a completat astăziinformaţiile furnizate de ministrul Muncii, precizând câţi bani vor primi cei aflaţi în şomaj tehnic. Deja se știe cam care sunt categoriile de persoane care pot intra în şomaj tehnic, pornind de la profesionişti, inclusiv persoane fizice autorizate, întreprinderi individuale, întreprinderi familiale, dar şi alte tipuri de activităţi cum sunt cabinetele individuale de medicină dentară, cabinetele psihologice şi alte astfel de activităţi.
„Cât priveşte cuantumul indemnizaţiei pentru această categorie, vorbim despre 75% din câştigul salarial mediu brut, mai exact de o sumă de 4.072 de lei. Din această sumă, se vor plăti contribuţiile de asigurări sociale, de asigurări sociale de sănătate şi impozit. Felul în care se vor plăti aceste contribuţii, termenul la care se vor plăti şi modalitatea vor fi reglementate în zilele următoare printr-un ordin comun al ministrului Muncii cu ministrul Finanţelor Publice”, a spus Ignat, într-o conferinţă de presă.
Conform declarațiilor Secretarului de Stat, anii vor fi viraţi în contul bancar al angajatorului, în termen de10 zile de la data primirii solicitării iar depunerea solicitărilor se va efectua exclusiv online. Contribuabilii pot solicita informaţii suplimentare printr-un Infoline organizat la ANPIS. La cele cinci numere de telefon puse la dispoziție, toți cetăţenii interesaţi şi vizaţi de aceste acte normative pot suna, pot pune orice fel de întrebare şi pot primi orice fel de lămurire.
Condiţiile care trebuie îndeplinite, din punct de vedere al primei categorii de care vorbeam, sunt să fi întrerupt activitatea ca urmare a efectelor epidemiei de coronavirus în România. Pentru această categorie de indemnizaţii, documentele necesare sunt o declaraţie pe proprie răspundere şi formularul de solicitare. Documentele se depun pentru perioada 16 – 31 martie în perioada 1 – 10 aprilie, iar pentru perioada 1 – 16 aprilie se vor depune în perioada 1 – 10 mai.