Comisarii ANPC au efectuat în aceste zile mai multe inspecții la mai toți retailerii din țară. Printre magazinele verificate se numără 256 de magazine Penny, din toată țara, precum și 50 de magazine Auchan. În ceea ce privește lanțul Penny s-au dat amenzi de peste 3,5 milioane lei. Cât privește retailerul francez, ANPC a dat amenzi de 750.000 lei, iar 14 magazine Auchan au fost închise. Comisarii ANPC spun că au fost uimiţi de ce au găsit în ele.
Amenzi de peste 3,5 milioane lei pentru lanțul Penny
Din ce în ce mai multe situații neconforme au fost descoperite de comisarii ANPC la marii retaileri. Este și cazul lanțului Penny, unde ANPC a descoperit un număr considerabil de nereguli.
Amenzile record, de peste 3,5 milioane de lei, au fost date ca urmare a inspecțiilor în 250 de magazine din toată țara. Conform unui comunicat din 5 septembrie a.c., ANPC a acordat amenzile, după cum urmează:
- 333 amenzi contravenționale, în valoare totală de 3,5 milioane de lei
- 110 avertismente
- oprirea definitivă de la comercializare a produselor alimentare neconforme, în valore de peste 100.000 lei
- oprirea temporară a prestării de servicii, până la remedierea deficiențelor, pentru 29 de unități
- închiderea unității pentru o perioadă de până la 6 luni, pentru 6 magazine, din județele Bacău (4 unități), Prahova (o unitate), Giurgiu (o unitate).
„Noi nu putem asocia Penny-ul nostru cu ceva de excepție”
În același material a apărut și reacția președintelui ANPC, Horia Constantinescu, care declară:
„Bright as a new penny, așa spun englezii cu referire la ceva strălucitor, excepțional. Noi nu putem asocia Penny-ul nostru cu ceva de excepție, nou, bine întreținut. Alte sancțiuni, aceleași abateri!
A trecut prea mult timp de când nimeni nu a evaluat corespunzător activitatea acestui retailer. Iar el a uitat să mai fie suficient de atent cu dumneavoastră, consumatorii. Ne vom vedea curând cu conducerea celor de la Penny.
Sunt convins că au scuze, justificări, explicații și alte zeci de variante, altele decât acelea de a pune mâna pe mop sau de a o băga în buzunarul companiei pentru a înlocui echipamentele prea vechi. Strig eu în numele consumatorilor: RESPECTAȚI-NE!”, spune Horia Constantinescu, președintele ANPC.
ANPC anunță că 14 magazine Auchan au fost închise. S-au dat amenzi de 750.000 de lei
Controalele ANPC au continuat, iar următorul pe listă a fost gigantul Auchan. La verificările făcute de ANPC, în cel puțin 50 de magazine din țară, au fost descoperite extrem de multe nereguli.
La fel ca în cazul Penny, și aici au fost date amenzi, acestea însumând 750.000 de lei, după cum urmează:
- 93 amenzi contravenționale, în valoare totală de 750.000 lei,
- 11 avertismente,
- oprirea definitivă de la comercializare a produselor alimentare neconforme, în valore de aproximativ 42.000 lei,
- oprirea temporară a prestării de servicii, până la remedierea deficiențelor, pentru 14 de unități.
Decizia anunțată, aceea că 14 magazine Auchan au fost închise, a venit ca urmare a neregulilor regăsite aici, printre care menționăm următoarele:
- comercializarea unor produse alimentare cu data limită de consum depășită,
- comercializarea unor legume și fructe depreciate calitativ, cu mucegai, modificate organoleptic, cu ambalaj deteriorat,
- comercializarea unor produse care nu erau păstrate în condițiile precizate de producător, cu modificări organoleptice,
- utilizarea unor ustensile de bucătărie sau echipamente de gătit neigienizate, cu grăsime din abundență,
- folosirea unor condiții de păstrare a produselor alimentare necorespunzătoare din punct de vedere igienico-sanitar,
- deficiențe de etichetare a produselor alimentare (lipsa unor mențiuni obligatorii, conform legii, lipsa traducerii în limba română),
- utilizarea unor vitrine frigorifice neigienizate corespunzător, cu acumulări masive de gheață, rugină, impuritati si chedere deteriorate, lichid de scurgere congelat, resturi alimentare și mucegai,
- comercializarea unor produse cu starea termică schimbată,
- comercializarea unor produse cu aglomerări de gheață în ambalaj,
- nerespectarea regimului promoțiilor,
- neafișarea prețurilor unor produse,
- existența pavimentului neigienizat și a unor rafturi murdare, în zona de comercializare,
- nerespectarea regimului de temperatură de păstrare a produselor alimentare recomandat de producători,
- existența unor neconcordante între prețul produsului la raft față de cel de la casa de marcat.